یک نفر در لرستان هست که عذرخواهی کند؟ سیل اخیر یک عذرخواهی نداشت؟

یک نفر در لرستان هست که عذرخواهی کند؟ سیل اخیر یک عذرخواهی نداشت؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان بعد از گذشت یک ماه از سیلی که خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی و اماکن عمومی و تجاری شهر خرم‌آباد وارد کرد، گفت‌وگوی خبری انجام داده است و توضیحاتی در مورد عوامل به‌وجود آمدن این خسارت‌ها داده است.

ایشان چند دلیل برای این اتفاق آورده است که فقط می‌تواند توجیهی برای عملکرد مدیریت شهری باشد.

معاون استاندار لرستان در سخنان خود گفته است: «اشکال این بود که این سیل در حال ساخت پل‌ها به وجود آمد و از طرفی نخاله‌های بالای پل جهادگران هم توسط آب به پایین هدایت شدند و به پل‌های موقت گیر کردند. در کل مجموعه عللی موجب سیلاب و خسارات به منازل اطراف این پروژه شد.»

چند نکته

یک نفر در لرستان هست که عذرخواهی کند؟ سیل اخیر یک عذرخواهی نداشت؟

نخست اینکه اشکال از سیل نبوده است.

سیل و بلایای طبیعی زنگ هشدار ندارند که ابتدا مسئولین را خبردار کنند و سپس بیابند. اشکال از آماده نبودن نیروهای تحت مدیریت در استانداری و همچنین شهرداری خرم‌آباد در فصل بارندگی بوده است.

دوم اینکه واقعا معاون عمرانی استاندار لرستان فکر می‌کند تاکنون ما نابودشدن زندگی صدها خانواده در کنار گلال را بلایی یکباره و آسمانی می‌دانستیم که حالا شفاف‌سازی می‌کند؟ نخیر.

از همان ابتدا همه مردم عادی شهر هم می‌دانستند که سهل‌انگاری طراحان، ناظران و مجریان و دپوکردن نخاله پشت پل در حال ساخت باعث این مصیبت شده است.

فقط آنچه مشخص نشد اینجاست که چرا کسی قبول مسئولیت نمی‌کند و از مردم عذرخواهی نمی‌کند.

خانواده‌هایی که در طول سالیان دراز وسایل رفاه در زندگی را فراهم کرده بودند، به دلیل نقص در مدیریت شهری به خاک سیاه نشستند و حالا حتی پرداخت خسارت هم آن حس و حال گذشته را به انها بازنمی‌گرداند.

در طول سال بارها و بارها توسط رسانه‌ها از جمله ما در گلونی تذکر و هشدار دادیم که این رودخانه مسیل و تنها آب‌راه موجود در دره خرم‌آباد است و در فصل بارندگی باید چندین‌بار لایروبی شود و در پروژه‌های عمرانی و خاکریزی و خاکبرداری‌ها موضوع سیلاب در نظر گرفته شود.

ولی گوش شنوایی در این شهر وجود ندارد که به این دغدغه‌ها ترتیب اثر بدهد.

یک نفر در لرستان هست که عذرخواهی کند؟

ایشان در جای دیگری از این گفت‌وگو گفته است: «پل‌های در حال ساخت پل‌های خوبی هستند. قوس این پل‌ها و ارتفاع دادن تا یک حدی امکان‌پذیر است چراکه قرار است کف یک خیابان را به کف یک خیابان دیگر متصل کند و بایستی راننده بتواند آن دسته خیابان را هم‌رویت و از پل عبور کند.»

با این حرف، ایشان قبول کرده‌اند به دلیل محدودیت‌هایی که توضیح داده‌اند، ارتفاع عرشه را پایین‌تر طراحی کرده‌اند.
آقای معاون این چه توجیهی برای یک کار اشتباه است؟

شما و معاونت تحت امرتان باید توضیح دهید که اگر جانمایی این پل و ارتفاع عرشه آن فقط با توجیه دید راننده و پایین بودن دیوار کنار رودخانه، با حداقل‌های طراحی انجام گرفته است، اصلا چرا ساخته شده است؟

چه دلیلی دارد برای از سر راه برداشتن مشکلی، یک مشکل دیگر بیافرینیم و هزینه‌‌های زیادی از بیت‌المال به باد فنا بدهیم؟

معاون عمرانی استاندار لرستان همچنین توضیح داده است: «پیک سیلاب اخیر در حدود ۲۲۰ سال بود که عددی بیش از ۱۲۰ سال بیشتر از پیک در نظر گرفته توسط مشاور طرح است که از طرح خود نیز دفاع کرد.»

ظاهرا برای توجیه این پروژه خاطرات مردم خرم‌آباد را هم زیر سوال برده‌اند.

بارها در این شهر بارش‌های شدید‌تر از این مورد داشته‌ایم که به مراتب خسارات کمتری به بار آورده‌اند.

سال ۶۹ را همه به یاد دارند سطح رودخانه خرم‌آباد چنان بالا آمد که پل دارایی‌زاده ترک خورد و دبی رودخانه ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود.

از سوی دیگر ایشان ۹ بهمن اعلام کرده است اگر اشتباه در طراحی این پل‌ها در جلسه هم‌اندیشی طراحان پروژه و کارشناسان مشخص شود، قطعا تخریب می‌شوند.

واقعا جای تاسف است. از جیب مردم خرج می‌کنید و به همین راحتی و بدون اینکه خم به ابرویتان بیاید وعده تخریب می‌دهید.

به گفته دکتر خادمی استاندار لرستان در گفت‌وگوی خبری پس از سیل ماه گذشته، معاونت عمرانی نقش مستقیم در طراحی این پل‌ها داشته است.

پس در صورت تایید مشکلات طراحی این پل‌ها، تنها توقعی که مردم از مدیران مسئول در این خسارت یعنی معاونت عمرانی استانداری لرستان و شهرداری دارند، عذرخواهی رسمی و استعفا از سمتشان به‌دلیل سوءمدیریت و به‌هدر دادن منابع مالی پروژه‌های عمرانی استان محروم لرستان است.

یک نفر در لرستان هست که عذرخواهی کند؟

پایان پیام

کد خبر : 116540 ساعت خبر : 12:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116540
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات