آوازخوانی لری بهزاد فراهانی و خاطرات او

آوازخوانی لری بهزاد فراهانی و خاطرات او

بهزاد فراهانی، در فرهنگسرای ارسباران، آواز لری سر می‌دهد!

پایگاه خبری گلونی، پروین استکی: دهم بهمن ماه سال گذشته، در فرهنگسرای ارسباران، به مناسبت برگزاری ویژه برنامه تئاتر لرستان، با نام چله نما شب نمایشگران سرزمین مادری، چندی از هنرمندان عرصه موسیقی و تئاتر گرد هم جمع آمدند.

در این شب به پاسداشت تئاتر لرستان از بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، اصغر همت، مسعود رایگان و ایرج راد دعوت شد به روی سن بیایند و دقایقی درباره لرستان و نمایش و تئاتر لرستان، صحبت کنند.

آقای فراهانی به پیشینه تئاتر لرستان اشاره کردند و یادآور سالن‌های قدیمی تئاتر این استان شدند و به خاطر از بین رفتن این سالن‌ها گله‌مند بودند.

همچنین، آقای فراهانی از خویشان و اقوام لر زبان خود یاد کردند.

ادامه این صحبت‌ها به صمیمت و نزدیکی فراهانی‌ها با مردم لرستان کشیده‌ شد، تا جایی که ایشان  برای حاضرین در سالن، یک دقیقه‌ آواز لری خواندند.

موسیقی لری از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است، که به دو بخش کلی موسیقی‌های آوازی (کلامی)، مانند نمونه‌ای که آقای فراهانی می‌خواند، و موسیقی‌های سازی تقسیم می‌شود.

آوازخوانی لری بهزاد فراهانی و خاطرات او

سازهای موسیقی لری شامل سرنا، دهل، تال (کمانچه) و تنبک (تمک) می‌باشد.

در این میان کمانچه تنهاسازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد.

هم‌اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود.

قدمت نمایش در لرستان

در رابطه با قدمت نمایش در استان لرستان خوب است بدانیم، پیش از پیدایش هنر نمایش در لرستان، این استان دارای انواع نمایش‌های آئینی، نظیر «میرنوروزی»، «آئین طلب باران»، «آئین بدرقه جنگاوران» و رقص‌های نمایشی چون «رقص خنجر» و همچنین نمایش‌های سنتی مانند «تعزیه»، «سیاه بازی» و «پرده‌خوانی» و نمایش های بومی مثل «خرس بازی»، « دیگ به سر»، «الاغ مسی»، «عروس و داماد» بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 122089 ساعت خبر : 7:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=122089
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات