آب اشترانکوه الیگودرز لرستان در قالب قمرود به کدام شهرهای ایران منتقل شد؟

آب اشترانکوه الیگودرز لرستان در قالب قمرود به کدام شهرهای ایران منتقل شد؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی هنوز برای عده‌ای مشخص نیست که آبی که از لرستان به پروژه قمرود رفت در کدام شهرها به‌مصرف می‌رسد.

انتقال آب بین‌حوضه‌ای اگر برای شرب باشد خوب است به‌شرطی که به مبدا آسیب نزند و باعث تنش اکولوژیک در مبدا نشود.

اما انتقال آب برای صنعت و کشاورزی امری منسوخ شده است.

اگر نیاز است که صنعت رشد کند می‌شود کارخانه‌‌ها و کشاورزی را در شهرستان الیگودرز رشد داد که حوضه آبخیز است. 

اما بخش‌های زیادی از مناطق و روستاهای الیگودرز لرستان بعد از این انتقال آب دچار تنش اکولوژیک و اجتماعی شد.

ویکی‌پدیای این پروژه را بخوانید

کدام شهرهای ایران؟

اشترانکوه لرستان
اشترانکوه لرستان

حالا بعد از سال‌ها و در ۵ تیر ۱۳۹۸ عاقبت دولت به فکر روستاییان لرستان افتاد و طرحی را با «آبرسانی به ۹۶ روستای الیگودرز متاثر از طرح قمرود» افتتاح کرد.

در سفر وزیرنیرو به لرستان صورت گرفت؛

آغاز عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی به ۹۶ روستای الیگودرز متاثر از طرح قمرود

عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی به ۹۶ روستای شهرستان الیگودرزمتاثراز طرح قمرود آغاز و پروژه آبرسانی به ۳۴ روستای استان به افتتاح رسید.

به‌گزارش خبرگزاری برناازلرستان عصر روز چهارشنبه با حضور رضا اردکانیان وزیرنیرو عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی به ۹۶ روستای شهرستان الیگودرزآغاز و پروژه آبرسانی به ۳۴ روستای استان به افتتاح رسید.

طرح آبرسانی به ۳۴ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین همزمان با افتتاح این طرح‌، آیین کلنگ‌زنی فاز اول پروژه آبرسانی به روستاهای متاثر از طرح قمرود نیز انجام شد که طی آن ۹۶ روستای حاشیه این طرح از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

با بهره‌برداری از این طرح جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال از خدمات آبرسانی روستایی بهره‌مند می‌شوند.

آب اشترانکوه الیگودرز در قالب قمرود

اما آب اشترانکوه لرستان در کدام شهرهای ایران به‌مصرف می‌رسد؟ در کدام استان‌ها؟

گزارش ایسنا را در ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ بخوانید

گزارش کامل ایسنا از افتتاح تونل دز به قمرود

بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به بهره‌برداری رسید

مراسم اتمام تونل قطعه یک طرح انتقال آب از سرشاخه دز به قم‌رود

بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر نیرو در شهرستان الیگودرز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، این تونل ۳۶ کیلومتری که بخشی از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به شمار می‌رود، صبح امروز با حضور وزیر نیرو، معاون وزیر در امور آب و آبفا، استاندار قم،‌جمعی از مدیران ارشد بخش آب کشور و نمایندگان مجلس افتتاح شد.

هدف طرح انتقال آب از دز به قم‌رود انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم است.

با اجرای این طرح کسری آب در شهرهای مذکور جبران شده و با کمک به آبخوان ایران مرکزی، باعث ارتقاء کیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال می‌شود.

با توجه به ضرورت انتقال آب به ایران مرکزی متناسب با افزایش جمعیت در این شهرها طی چند دهه‌ی گذشته، این طرح بزرگ با پیش‌بینی اتمام کار در ۱۰ سال در سال ۸۱ آغاز شد و بیش از ۹۰ درصد کار در حال حاضر به انجام رسیده است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم‌رود به لحاظ گستردگی طرح بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است که از دو حوزه‌ سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوزه‌ آبریز قم‌رود در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.

بر این اساس تونل بلند که امروز با حضور وزیر نیرو و با خروج دستگاه حفاری تی.‌بی.ام افتتاح شد، ۳۵ هزار و ۷۵۰ متر است. دایره قطر این تونل ۳٫۸ متر و ظرفیت آبگیری آن ۲۳ مترمکعب در ثانیه است. در این تونل برای حفاری از سیستم مکانیزه و با دستگاه‌های تی.بی.ام استفاده شده است.

هم‌چنین طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود شامل تونل دره دایی به دم کمر که ۹ هزار و ۱۷۷ متر است با ظرفیت آب‌گذری ۲۳ مترمکعب در ثانیه، کانال آب‌رسانی دم کمر به انوج با طول ۷ هزار و ۳۰۰ متر و با ظرفیت ۲۳ مترمکعب در ثانیه و تونل بلند انوج به قم‌رود با طول ۳۶ کیلومتر و ظرفیت آب‌گیری ۲۳ مترمکعب در ثانیه می‌شود.

وزیر نیرو صبح امروز در مراسم افتتاح بلندترین تونل آبرسانی خاورمیانه در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که در دو سال گذشته ۸۵ میلیون مترمکعب به قم آبرسانی شده است، گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح در سال گذشته ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب منتقل شده و به ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا آبرسانی می‌شود.

مسئولان وزارت نیرو هزینه‌ی اجرای این طرح را هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

روایت پروژه‌ای که تا مرز توقف رفت

آب اشترانکوه الیگودرز در قالب قمرود به کدام شهرهای ایران منتقل شد؟

مراسم اتمام تونل قطعه یک طرح انتقال آب از سرشاخه دز به قم‌رود

وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه با اشاره به دشواری‌های این پروژه از بررسی احتمال لغو اجرای این طرح به خاطر دشواری کار در سال‌های قبل خبر داد.

مجید نامجو صبح امروز (شنبه) در آیین اتمام حفاری تونل انتقال آب دز به قمرود با تاکید بر این‌که به خاطر سختی کار و گستردگی این طرح جمع بندی شده بود که کار انجام نشود، گفت: با این حال مشاهده شد که پروژه‌های عمرانی دشوار به دست متخصصین ایرانی انجام می‌شود.

نامجو با اشاره به پیچیدگی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود و شهرهای دیگر گفت:‌ این طرح دارای سامانه جمع‌آوری، انتقال آب و سد است. با اتمام بیش از ۹۰ درصد کار پروژه بزرگی در کشور رقم خورده و با بهره برداری کامل از این طرح ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود و به ۱۰ شهر و صد روستا آب شرب می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به این‌که این طرح تا بهار آینده به بهره برداری کامل می‌رسد گفت: ۸۵ میلیون متر مکعبی که آب به قم فرستاده شده توانسته قم را نجات دهد.

استفاده از بلندترین تونل انتقال آب خاورمیانه تا ۴ماه آینده

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران گفت بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه از چهار ماه آینده مورد استفاده قرار می گیرد.

مراسم اتمام تونل قطعه یک طرح انتقال آب از سرشاخه دز به قم‌رود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ظهر امروز در مراسم اتمام کار تونل قطعه یک طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود تاکید کرد: در سه الی چهار ماه آینده از تونل اصلی که کار آن به اتمام رسیده به جای سامانه پمپاژ آب موقت استفاده می‌شود.

خسرو ارتقایی با اشاره به این‌که برای بتن ریزی در بخش ۶۰۰ متری پایین دست تونل حفاری شده سه ماه و برای خروج قطعات سنگین یک ماه وقت نیاز داریم، افزود: بنابراین در سه الی چهار ماه آینده به جای سامانه پمپاژ آب کنونی از تونل اصلی آب را منتقل می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که کار سد کوچری به عنوان یکی از بخش‌های پایانی طرح انتقال آب به قم ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اظهار کرد:‌ مخزن این سد ۲۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت داشته وارتفاع آن از پی ۹۷ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه با اشاره به هزینه پیش بینی شده ۷۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود گفت:‌ تاکنون ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

در انتظار دریافت اعتبار ویژه ریاست جمهوری هستیم

آب اشترانکوه الیگودرز در قالب قمرود به کدام شهرهای ایران منتقل شد؟

مراسم اتمام تونل قطعه یک طرح انتقال آب از سرشاخه دز به قم‌رود

مجری طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود با تاکید بر این‌که از اعتبار ۵۷ میلیارد تومانی سال ۹۱ هنوز یک ریال هم اختصاص داده نشده گفت: در فروردین‌ماه سال جاری طی بازدید مسوولان قرار شد ۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات ویژه ریاست جمهوری به این طرح اختصاص داده شود که آن را نیز هنوز دریافت نکرده‌ایم.

کمال‌الدین کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از چشمه‌سرداب شروع می‌شود، گفت: ظرفیت انتقال آب در آن محل ۶ میلیون مترمکعب است. آب با تونلی به طول هزار و ۱۸۲ متر آب از چشمه سرداب به دره لکو که به همین میزان ظرفیت آب دارد، انتقال داده می شود. در کل ظرفیت آب به ۱۴ الی ۱۵ میلیون مترمکعب می‌رسد. با تونلی به درازی ۴۵۰ متر آب به دره دزدان انتقال می‌یابد و از آنجا با تونلی به درازی ۱۹۸۰ متر آب به دره دایی انتقال می‌یابد.

بند دره دایی تمام آب‌های جمع‌آوری شده را با تونل ۹ هزار و ۱۷۷ متری به انوج منتقل می‌کند. ظرفیت انتقال آب ۲۳ میلیون مترمکعب است.

آب اشترانکوه الیگودرز در قالب قمرود به کدام شهرهای ایران منتقل شد؟

به گفته وی از انوج با کانالی به درازی هفت کیلومتر و ۳۰۰ متر و با ظرفیت ۲۳ متر مکعب آب به اول تونل بعدی انتقال داده می‌شود. تونل بعدی ۳۶ کیلومتر درازا و ۳٫۸ متر قطر دارد. وی با اشاره به این‌که قطر‌ تونل‌های حفاری توسط دستگاه مکانیزه ۳٫۸ متر است، گفت: آب پس از آن به پشت سد گلپایگان (اولین سد خاکی که در سال ۱۳۲۶ ساخته شد) می‌رود و سپس به سد کوچری با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب منتقل می‌شود. سد کوچری آخرین حلقه‌ی طرح است.

مجری طرح انتقال آب با بیان این‌که طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود دارای تمام سازه‌های آبی از جمله بند، کانال، تونل، خط لوله و سد است، اظهار کرد: در این طرح هفت کیلومتر و ۳۰۰ متر کانال مستطیل شکل با عرض ۴٫۵ متر و ارتفاع چهار متر و ۱۸۸ کیلومتری خط لوله ساخته شد. در این طرح ۵۶ کیلومتر تونل اصلی و فرعی حفر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 124702 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=124702
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

متاسفم ولی بنظر نمیاد آبی به قم منتقل شده باشد و چرا باید این کار رو کرد میشه به قمی ها و زوار قم آب معدنی داد