بررسی هزار سال ارتباط ایران و مجارستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست دکتر «میکلوش شارکوزی»، استاد دانشگاه بوداپست مجارستان و دکتر محسن جعفری‌مذهب، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به بررسی هزار سال ارتباط ایران و مجارستان خواهند پرداخت.
بر این اساس، دکتر «شارکوزی» ابتدا به تبیین حضور مناطق مجارنشین در نقشه‌های اسلامی پرداخته و سپس نام‌های متفاوت این کشور را در طول تاریخ عنوان خواهد کرد.

وی همچنین به بررسی پیشینه آشنایی و ارتباط ایرانیان با مجارها و ارتباط سیاسی و تجاری میان آنها خواهد پرداخت.
معرفی مجارهای نامدار تاریخ ایران، همچنین ایرانیان نامدار مجارستان و نیز آثار تاریخی بازمانده از ایرانیان و مجارها در هر دو کشور از دیگر محورهای این نشست خواهد بود.

دکتر محسن جعفری‌مذهب از اهمیت مطالعات دریای سیاه در تاریخ ایران سخن خواهد گفت.
نشست مذکور از سلسله نشست‌های ایران‌شناسی در کشورهای مختلف جهان است، که به همت بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود.
این نشست دوشنبه پنجم بهمن‌ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در بنیاد ایران‌شناسی به نشانی خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی (۶۴ غربی) برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌‌مندان آزاد است.

 پایان پیام

ایران‌شناسی
ایران‌شناسی مطالعهٔ فرهنگ و تاریخ ایران‌زمین را گویند. البته نمی‌توان تعریف دقیقی از ایران‌شناسی ارائه‌داد که جامع و مانع باشد ولی می‌توان به تعریف‌هایی دست‌یافت که‌بتوان حوزهٔ مطالعه‌های ایران‌شناسی‌را باآن شرح‌داد.
ایران‌شناسی شاخهٔ منظمی از دانش‌است که به‌مطالعهٔ دانش فرهنگی ایران از زمان باستان تاکنون می‌پردازد. (دربرگیرندهٔ ایران‌شناسی کهن و ایران‌شناسی نو). این‌فرهنگ دربرگیرندهٔ تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایران کهن و ایران نو و به‌همراه فرهنگ تودهٔ آن می‌شود. افزون‌براین به مطالعه زبان‌های ایرانی نیز پرداخته می‌شود. ایران‌شناسی دامنهٔ جغرافیایی کشورهای امروزی ایران، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان را دربرمی‌گیرد.
سرانجام مطالعات ایرانشناسی در داخل ایران متمرکزتر شد و با تأسیس دانشگاه و پژوهشگاه ایران مرکز اصلی مطالعات ایرانشناسی در دنیا گشت و ایران‌شناسان ایرانی نامداری پیدا شدند. در ایران سازمانی به نام بنیاد ایران‌شناسی در حوزه پژوهش‌های ایران‌شناختی فعالیت می‌کند.

 

کد خبر : 12597 ساعت خبر : 11:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12597
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات