خبرهای اختلاس و دزدی و فساد اقتصادی کم‌کم دارند ما را غرق می‌کنند

خبرهای اختلاس و دزدی و فساد اقتصادی کم‌کم دارد ما را غرق می‌کند

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: هر روز در فضای مجازی و سایر رسانه‌ها شاهد اخباری در مورد انواع فساد هستیم. از اختلاس و دزدی گرفته تا عواقب پریدن با پرستو و عقاب و کرکس.

احتمالاً حجم و گاه بزرگی این اخبار از دید یک فرد خارجی و ناآشنا با وضعیت کنونی کشور، باورکردنی نیست.

اما برای ما که به‌طور مداوم این اخبار را می‌شنویم و برخی از آنها بیخ گوش خودمان رخ می‌دهد، عادی شده است.

حتا دیگر تعجب نمی‌کنیم که در خبری آمده باشد فلان مسئول در بهمان صندوق چند هزار میلیارد تومان به جیب زده است و علی برکت‌الله.

خبرهای اختلاس و دزدی و فساد اقتصادی

این اخبار را بخوانید. این‌ها برخی از خبرهای منتشرشده در کانال ایسنا در کمتر از چند ساعت است:

– وزیر بهداشت: برخی افراد متخلف در سازمان غذا و دارو بازداشت شدند. می‌خواستند ۷ پالت داروی بدنسازی تاریخ گذشته را به جوانان مملکت تزریق کنند.

– سخنگوی قوه قضاییه: یک بخش از پرونده بانک سرمایه که ۲۹ متهم دارد ۱۹ جلسه دادگاه علنی برگزار شده. رأی دادگاه هادی رضوی صادر شده و در حال تایپ است. رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی کماکان در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد.

– جاسوسی و اعدام دروغ است؛ پرونده معاون قالیباف (شهردار اسبق تهران) مالی است. برای اینکه ایشان نظامی بود و مأمور به شهرداری بود و سازمان قضائی نیروهای مسلح وظیفه رسیدگی به جرایم این حوزه را عهده‌دار است و کاملاً قانونی است. پرونده ۱۳ متهم دارد و متهمین اصلی کماکان بازداشتند.

– کیفرخواست نجفی (شهردار اسبق تهران) برای جلسه غیر علنی تنظیم شده بود.

– حمایت فراکسیون امید از وزیر نفت / ضرورت جلوگیری از تسلط «بابک زنجانی‌ها» بر منابع مالی.

– تعقیب قضایی ۳نفر درحوزه سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه.

– فردی که قبلاً درحوزه ریاست قوه قضاییه معاون یکی از بخش‌ها بوده و در آن حوزه شاغل بوده است تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده است. فرد مذکور و افراد دیگری بازداشت شده‌اند و این خبر صحت دارد.

– موضوع پرونده راجع به ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی از افراد پرونده‌ها وتوصیه و اعمال نفوذ در پرونده های قضایی مطرح بوده است. این پرونده تازه تشکیل شده و تحقیقات ادامه دارد.

– امام‌جمعه لواسان با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی: ویلا شبیه کاخ سفید ساخته‌اند. در باستی خانه نیست، قلعه است. یکی از سرمایه‌دارها به من گفت هیچ کاری نمی‌توانی بکنی چون معیار، پول است و پول هم دست من است.

– در دادگاه بانک سرمایه اسمی از آقای ناطق نوری برده نشد. در دادگاه، رئیس دفتر یکی از روسای مجلس را گفتند و آن رئیس دفتر نیز توضیحاتی را فرستاده و دادگاه بررسی خواهد کرد.

– افشاگری وزیر درباره فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی.

دیگر گوشمان برای این اخبار که هرکدام می‌تواند یک کشور را زیرورو کند تیز نمی‌شود.

پس دیگر فقط از فساد گفتن و رد شدن، تکراری شده است. فقط از میزان و فرد مفسد گفتن و یا معرفی سازمان فاسد در اخبار، کمکی به حل معضل فساد در کشور نمی‌کند.

رسانه‌ها در ایران به جز انتقال اخبار، هیچ نقش دیگری ندارند. دلیلش فقط به استقلال رسانه‌ها برمی‌گردد.

رسانه مستقل علاوه بر انعکاس اخبار می‌تواند راه چاره را هم پیشنهاد دهد. کمبود اینگونه رسانه‌ها میدان را برای تاخت و تاز مفسدان باز می‌کند.

مردم هم سوی دیگر این ماجرا هستند.

شاید بزرگترین معضل کشور نه این مفاسد و نه تحریم‌ها و موضوعات دیگر باشد. بی‌خیالی مردم نسبت به این مفاسد و کلا مسائل اجتماعی هر کشوری را به روز سیاه می‌نشاند.

وقتی مطالبه‌گری در بین مردم بمیرد و هرکسی مشغول کار خودش باشد و مشکلات جامعه را نامربوط به خود بداند، تغییری در روند کمتر شدن مفاسد ایجاد نمی‌شود.

مردم باید حضور فعال و نه نمایش در همه عرصه‌ها داشته باشند. حضور مردم باید منسجم و برنامه‌ریزی شده باشد و از راه سندیکاها و صنوف در مسایل اجتماعی و اقتصادی دخالت کنند.

البته نقش رسانه‌ها در حمایت از چنین حرکت‌های مدنی و قانونی بسیار مهم است.

رسانه می‌تواند از نظر تئوری به مردم کند و صدای همه اقشار جامعه باشد.

نشستن و آیه یاس در نشریات و رسانه‌ها گفتن و نوشتن هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 127567 ساعت خبر : 7:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=127567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات