یک رشته توئیت خوب در مورد لردگان؛ راه‌های انتقال ایدز در ایران چیست؟

یک رشته توئیت خوب در مورد لردگان؛ راه‌های انتقال ایدز در ایران چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی یکی از کاربران توئیتر به نام نعمت‌الله حافظی در رشته توئیتی که در توئیتر خود منتشر کرد نوشت: با توجه به حوادث رخ داده در لردگان که به علت ناآگاهی عمومی از ماهیت بیماری و عدم اطلاع رسانی صحیح، باعث ایجاد برخی سوءتفاهم ها شده است؛ امیدوارم این رشتو جهت تنویر افکار عمومی موثر باشد.

یک رشته توئیت خوب

ویروس بیماری ایدز (HIV) راه‌های انتقال متعدد با شانس ابتلای متفاوتی دارد. طبق آمار شایع‌ترین راه انتقال این ویروس در دنیا، انتقال از طریق تماس جنسی است.

در ایران به خاطر فرهنگ دینی و محدودیت روابط جنسی، شایع‌ترین راه انتقال، استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی می‌باشد.

یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس، انتقال از مادر آلوده به جنین به علت برقراری تماس خونی بین مادر و جنین در دوران حاملگی یا زایمان می‌باشد.

عامه‌ی مردم، ابتلا به ایدز در یک فرد را برابر با روابط جنسی خارج از عرف می‌دانند.

در حالیکه هر فردی از طریق تماس جنسی با همسرِ آلوده‌ی خود نیز امکان ابتلا دارد؛ و همسر وی ممکن است در اثر تزریق مشترک با فرد معتاد آلوده یا مراقبت‌های غیر بهداشتی دندانپزشکی مبتلا شده باشد.

شانس ابتلای به ایدز از طریق فرو رفتن سرنگ آلوده به ویروس در بدن، حدود ۰/۳ درصد است که این درصد در صورت بر قراری تماس خونی ممکن است تا ۳ درصد هم افزایش یابد.

اما بیشترین شانس انتقال ویروس از طریق روابط جنسی شامل رابطه جنسی بین زن و شوهر می‌باشد.

یکی از ابهامات مطرح شده ابتلای کودکان است؛ در هیچ سیستم غربالگری، آزمایشِ قند خون برای سنین کودکی نداریم و سن شروع برنامه کشوری غربالگری قند خون از ۴۵ سالگی می‌باشد.

پس علت ابتلای کودکان در قائله‌ی لردگان احتمالا انتقال از طریق مادر آلوده طی دوران حاملگی یا زایمان می‌باشد.

ابهام دیگر ابتلای فرد با تست HIV قبلی منفی است: تشخیص ایدز با انواع آزمایشات خونی است که طی ۳ تا ۶ ماه تکرار می‌شود.

آزمایشات اولیه ممکن است به علت عدم تکثیر ویروس، منفی باشد ولی این دلیل بر عدم ابتلا نیست زیرا ممکن است با تکثیر ویروس آزمایشِ مرحله‌ی بعدی مثبت گردد.

پایان پیام

کد خبر : 139019 ساعت خبر : 2:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=139019
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات