جنجال لردگان خطر کاهش مشارکت‌های اجتماعی و وظیفه مهم خبرنگاران سلامت

جنجال لردگان خطر کاهش مشارکت‌های اجتماعی و وظیفه مهم خبرنگاران سلامت

به گزارش پایگاه خبری گلونی امیر پروسنان، خبرنگار سلامت نوشت: ماجرای ابتلای تعدادی از اهالی روستایی در لردگان به ویروس اچ آی وی از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است.

یکی از موارد قابل توجه در این زمینه، احتمال کاهش مشارکت‌های اجتماعی در زمینه پویش‌های سلامت است که توسط شبکه‌های بهداشتی و درمانی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

جنجال لردگان

بخشی از عدم آگاهی و بی توجهی افراد در فضای مجازی و جوسازی در فضای حقیقی، می‌تواند کاملا آسیب رسان باشد و در واقع به ضرر مردم تمام شود.

ماجرایی مانند لردگان، یک حباب معمولی نیست که به سادگی از بین برود، چون اعتماد جامعه به شبکه‌های بهداشتی و درمانی را خدشه‌دار می‌کند و این آسیب رساندن به اعتماد، در بلند مدت به ضرر خود مردم و جامعه می‌شود.

یکی از موفق‌ترین پویش‌های اجتماعی که توسط وزارت بهداشت در سال جاری برگزار شد، پویش ملی کنترل فشار خون بالا بود که با استقبال و مشارکت عمومی بسیار بالایی مواجه شد و واکنش مردم در برابر این غربالگری قابل توجه بود.

پویشی که توانست فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر را بسنجد و افراد مبتلا به فشار خون بالا را شناسایی کند.

حالا اگر وزارت بهداشت بخواهد وارد پویش سلامت دیگری بشود، با جوسازی‌های انجام شده چطور می‌تواند میزان مشارکت را همانند پویش فشار خون در سطح مناسب نگه دارد؟

جنجال لردگان خطر کاهش مشارکت‌های اجتماعی و وظیفه مهم خبرنگاران سلامت

نکته‌های قابل توجه زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی از نکته‌های قابل تامل، افراد یا گروه‌هایی هستند که با مباحثی مانند واکسیناسیون یا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مشکل دارند و ترجیح می‌دهند افرادی که سطح سواد سلامت آنها پایین است را به سمت خود بکشند.

این افراد علاوه بر تخریب چهره نظام سلامت و شبکه‌های بهداشت و درمان، چهره خودشان را تطهیر کرده و تلاش می‌کنند اعتماد سطحی‌ترین لایه‌های جامعه را جلب کنند.

افرادی معلوم الحال که در نهایت به فکر پر کردن جیب خودشان هستند و به دنبال بافتن کلاهی از نمد آگاهی پایین جامعه.

آن‌چه در این میان بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران است، ارائه آموزش‌ها و افزایش آگاهی و بالا بردن سواد سلامت جامعه است.

اقدامی که باید هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت انجام شود، تا لایه به لایه جامعه را در بر بگیرد و به مرحله‌ای برسد که پدر یا مادر روستایی این آگاهی را داشته باشد که واکسیناسیون نجات دهنده جان نوزادش است و نه منتقل کننده ویروس اچ آی وی. این‌که تک تک افراد در روستاها با بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی و راه‌های انتقال آن آشنا شوند و بدانند که این ویروس به واسطه استفاده از سرنگ آلوده در معتادان تزریقی و رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم منتقل می‌شود و نه با عطسه و سرفه.

باری که بر دوش رسانه‌ها و به خصوص خبرنگاران سلامت در زمینه آموزش وجود دارد، حالا بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

شرایطی که صداوسیما خط تعریف شده خودش را دنبال می‌کند و علاقه‌ای به آموزش مسائل مهمی مانند جلوگیری از ابتلا به ایدز با استفاده از کاندوم ندارد، باید رسانه‌های مستقل وارد عمل شوند و خلا موجود را برای مردم پر کنند.

پایان پیام

کد خبر : 139040 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=139040
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات