زمان اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند مشخص شد

زمان اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند مشخص شد

اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند اوایل آذر ماه با حضور رییس رسانه ملی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی روابط عمومی این جشنواره نوشت: مراسم اختتامیه جشنواره مستند چهارشنبه ۶ آذرماه ساعت ۱۸ تا ۲۱ با حضور دکتر علی عسکری رییس رسانه ملی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

در این مراسم برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستندنگاری معرفی می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرد و پخش آثار تا ۲۰ شهریورماه ادامه داشت.

زمان اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستد

۷۰۰ مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که از این بین ۶۷ مستند ساخته مستندسازانی از سراسر کشور به نمایش درآمد و با بخش انتخاب مردمی نیز، مخاطبان امکان رای دادن به آثار منتخب خود را داشتند.

در این دوره چهره‌های هنری، مسئولان و مستندسازان متعددی درباره جشنواره که دیگر جای خود را در عرصه سینمای مستند باز کرده اظهارنظرهایی داشتند و اغلب آن را تشویق کرده و برخی نیز مواردی را که به این رویداد فرهنگی قوت می‌بخشد ذکر کرده‌اند.

درباره جشنواره مستند سیما
در دهه ۱۹۶۰ حیطه تولید و نمایش فیلم مستند به تدریج از سینما به تلویزیون انتقال یافت. تا جایی که امروزه حجم عمده‌ای از تولیدات شبکه‌های جهانی ملی و محلی در قالب مستند است.
از سویی دیگر انقلاب دیجیتالی و دسترسی آسان به ابزارهای مدرن تصویربرداری، موجب ظهور و ورود نسلی از فیلم‌سازان در حوزه مستند شده است که فارغ از سختی و هزینه‌های معمول دنیای آنالوگ، بی دغدغه شروع به ساخت فیلم می‌کنند.
این هنرمندان بنا به چرخه تعریف شده سینمای مستند، جز جشنواره‌های داخلی و خارجی و اکران های محدود مخاطبان خاص، هیچ گونه امکانی برای عرضه کردن و دیده شدن آثارشان ندارند.
آثاری که بعد از گذر از این چرخه اکران جشنواره‌ای، بالاجبار سر از آرشیوهای شخصی در می‌آورند.
این پروسه ناقص و البته جبری موجب می‌شود که فیلمساز به علت عدم ارتباط تعاملی با مخاطب گسترده و دیده نشدن فیلمش توسط طیف وسیعی از سلایق، از ضعف‌ها، قوت‌ها و بازخوردهای اثرش بی‌اطلاع باشد.
بی‌شک شکل‌گیری مخاطب جدی و پیگیر، ایجاد فضای نقد و تحلیل، آشنایی و گسترش تئوری‌ها، تحلیل سینمای مستند و بالنبع پیشرفت و فراگیری این گونه مهم سینمایی در گرو به نمایش گذاشتن و دیده شدن فیلم‌های مستند به صورت ثابت و صد البته برای طیف وسیعی از مخاطب است.
اگر فیلم‌های مستند به صورت ثابت و با برنامه مشخص به نمایش در آید، وقتی فیلم ساز به صورت کاملا مشخص و پارامتری از میزان علاقه مخاطب به اثرش آگاه شود، آن وقت است که در این پروسه درست و اصولی و البته ضروری، فضای نقد شکل گرفته، مخاطب حرفه‌ای به وجود آمده و دغدغه‌های فردی و جمعی در یک محیط کاملا فرهنگی در مسیر اصلاح جامعه قرار می‌گیرد.
جشنواره تلویزیونی مستند، بنابر این نیاز در آغاز سال ۱۳۹۶ با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» آغاز به کار کرد.
پایان پیام

کد خبر : 142691 ساعت خبر : 4:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=142691
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات