ماجرای اینترنت به همین سادگی تمام نخواهد شد

ماجرای اینترنت به همین سادگی تمام نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی سعید ارکان زاده در توییتر نوشت: با خاموشی ده‌روزه اینترنت، غول قطع اینترنت از چراغ بیرون آمده و به این سادگی هم به چراغ بازنمی‌گردد.

اینترنت «فعلا» وصل است و این «فعلا» مثل شمشیر داموکلس بالای سر ما باقی خواهد ماند.

به‌نظر می‌رسد که کاربران باید به زندگی با این غول عادت کنند و پیشنهاد برای قانون‌گذاری درباره منحصرشدن تصمیم‌گیری در مورد قطع‌کردن اینترنت به مجلس، اولین تلاش‌ها برای عادی‌سازی زندگی با غول قطع اینترنت است.

ظاهرا ایده قطع اینترنت وابسته به مکان و زمان است؛ در مواقع بی‌نظمی، بسته به اینکه شهروندان قبلا چقدر نظم‌پذیر بوده باشند یا احتمال نظم‌پذیر بودن‌شان در آینده چقدر باشد، اینترنت‌شان در بازه زمانی و جغرافیای معینی قطع خواهد شد تا اینکه دوباره نظم در آن زمان و مکان حاکم شود.

اینترنت در ایران جنبه‌ای رهایی‌بخش، اطلاع‌رسان، هویت‌ساز، برسازنده سبک زندگی، مشارکت‌جو، مقاومتی و… دارد که هنوز زیر بار سلطه تجاری شدن نرفته و در جامعه‌ای مثل ایران، این جنبه از اینترنت بسیار پررنگ است اما تلاش زیادی شده که به‌سمت هرچه تجاری‌تر شدن سوق داده شود.

در کل جهان هم حاصل این روند، نوعی اینترنت نظارتی و متجاوز به حریم خصوصی و فروشنده کاربر به شرکت‌ها و دولت‌ها بوده. اما در ایران، به‌علت مقتضیات و نیازهای جامعه، جنبه رهایی‌بخش اینترنت به‌شدت حفظ شده است.

شرکت‌های بزرگی در حوزه دیجیتال در ایران به وجود آمده‌اند که سهامداران متنفذی دارند.

اینترانت داخلی که در ده روز قطعی اینترنت رونمایی شد، این شرکت‌های ذی‌نفوذ را تاحدی که بتوانند نفس بکشند نجات می‌دهد.

دیگر شرکت‌های غیرذی‌نفوذ و فریلنسرها هم چندان اهمیتی ندارند.

آن جنبه‌های رهایی‌بخش که ازقضا مخل نظم هستند نیز در اینترانت داخلی جایی ندارند.

به این ترتیب، ایده اینترنت پاک مطرح می‌شود که می‌توان بخش تجاری شبکه را در آن نگه داشت اما جنبه‌های نامتجانس را پشت درهایش رها کرد.

ماجرای اینترنت به همین سادگی تمام نخواهد شد

تاریخ این مُلک نشان داده که – متاسفانه یا خوشبختانه – مردم توان زیستن با غول‌های زیادی را داشته‌اند و غول قطعی اینترنت هم غولی است در کنار سایر غول‌ها. تکنولوژی نیز به‌سرعت در حال پیشرفت است.

در جامعه مدنی هم، حکایت روزنامه‌نگارها این بار برای کدنویس‌ها تکرار خواهد شد.

در عرصه ارتباطات ایران، ۲۰ سال است که روزنامه‌نگاران در حال جدال با اجبارهایی‌اند که قبول ندارند.

کدنویس‌ها هم به آن‌ها خواهند پیوست، علاوه بر نکته که تکنولوژی دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از چاپخانه یا پروانه انتشار است که با بستن و لغو آن‌ها می‌شد روزنامه‌ها را تعطیل کرد.

دارک وب، بلاک‌چین‌ها،‌ ارتباطات ماهواره‌ای و مفرهای دیگر، کنترل کامل ارتباطات را دشوار و چه‌بسا غیرممکن خواهد ساخت.

البته در این میان، ارتباطات نوین ایران آسیب فراوانی می‌بیند و انرژی زیادی هدر می‌رود؛ همان‌طور که زخم‌های ناسور را بر چهره مطبوعات می‌توانیم ببینیم.

باری، کاربران اینترنت گرفتاری‌های زیادی خواهند داشت.

در حوزه اینترنت هم، مسیری برای مقاومت و کنش و واکنش باز خواهد شد. اما تاریخ ارتباطات می‌گوید که ته داستان اینترنت پاک نخواهد بود. غولِ از چراغ بیرون‌آمده ناچار است دوباره به چراغ بازگردد یا با شاخ ‌شکسته کنجی کز کند.

بله ماجرای اینترنت به همین سادگی تمام نخواهد شد.


پایان پیام

کد خبر : 143518 ساعت خبر : 10:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=143518
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات