دو راهی تصمیم افزایش قیمت بنزین یا افزایش قیمت سیگار

دو راهی تصمیم افزایش قیمت بنزین یا افزایش قیمت سیگار

پایگاه خبری گلونی؛ بهاره حاصلیان: علیرضا رئیسی در توئیتی نوشت:«پیشنهاد داده بودیم که مالیات بر سیگار ۱۰ درصد افزایش یابد. اگر این اتفاق می‌افتاد، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور داشت. اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد. با این کار نیازی به گران کردن ۲۰۰ درصدی بنزین نبود!»

آقای رئیسی برخلاف نامشان، رئیس نیستند. ایشان «معاون وزیر بهداشت» هستند.

معاونتشان هم در زمینه بیماری‌های غیرواگیری است. یعنی بیماری‌هایی که از بیمار به فرد سالم سرایت نمی‌کند. مانند چاقی، دیابت و یا انواع بیماری‌هایی که از استعمال دخانیات حاصل می‌شود.

این مقدمه را گفتم تا بدانید که چرا برای آقای رئیسی افزایش مالیات بر قیمت سیگار مهم است.

البته وقتی ایشان در توئیت، از فعل «پیشنهاد داده بودیم» استفاده می‌کند حتماً منظورش، وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است. زیرا پیشنهاد یک معاون وزیر که راه به جایی نمی‌برد.

مثلی می‌گوید: « به گوینده سخن توجه نکن. به مضمون سخن دقت کن!» از این جهت به مضمون پیشنهاد، توجه می‌کنیم، و متوجه می‌شویم که با یک پیشنهاد عالی سروکار داریم.

دو راهی تصمیم افزایش قیمت بنزین یا افزایش قیمت سیگار

چه دلایلی باعث می‌شود این پیشنهاد عالی باشد:

۱- از آنجا که استعمال دخانیات نقش مخربی بر سلامت جسمی انسان‌ها دارد، با افزایش مالیات بر سیگار، میزان استعمال سیگار کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد و با صرفنظر از مشکلات تغذیه‌ای و آلودگی آب و خاک و هوا، حتماً سلامت جسمی و افزایش طول عمر ایرانی‌ها تضمین می‌شد.

۲- مسلماً مردم از اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت، دلگیر و دلخور نمی‌شدند و تازه دعا به جان دولت هم می‌کردند و هیچ وقت برطرف کردن مشکلات جامعه به قطعی اینترنت نمی‌رسید!

زیرا مردم استفاده از بنزین را حق مسلم خود می‌دانند، اما هیچ شهروندی سیگار کشیدن را حق مسلم خود نمی‌داند؛ و گرنه سیگاری‌ها در هر مکان سربسته‌ای با جمله «استعمال دخانیات ممنوع» مواجه نمی‌شدند! و یا دور از چشم پدر و مادر خود سیگار نمی‌کشیدند.

۳- سیگار مانند بنزین اثر تورم اقتصادی ندارد. یعنی باعث افزایش قیمت سایر کالاها نمی‌شود.

اما مهمترین دلیلی که باعث شد پیشنهاد به این خوبی رد شود این نبود که بنزین مافیا ندارد.

یا اینکه مافیای سیگار قوی‌تر از مافیای بنزین است، بلکه دلیلش برمی‌گردد به اینکه:

مسؤلین با خودشان فکر کردند، درست است که سیگار خطرات جسمی زیادی برای انسان‌ها دارد، اما فواید روحی بی‌شماری هم دارد.

به طوریکه هر نخ سیگار اگر ۵ دقیقه از عمر انسان کم کند، به دلیل اثرات روحی مثبت و کم کردن اعصاب خوردی ۱۰ دقیقه بر عمر فرد سیگاری می‌افزاید.

بنابراین بهتر است بنزین را گران کنیم بعد همه آحاد جامعه می‌توانند با استعمال دخانیات نظیر قلیان و سیگار، گران شدن کالاها و سایر تورم‌ها و  کلاً همه مشکلات را تاب بیاورند. اینطوری افزایش طول عمرشان هم تضمین است!

پایان پیام

کد خبر : 143528 ساعت خبر : 3:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=143528
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات