کارت عابربانک در حوض صفوی باغ فین کاشان

کارت عابربانک در حوض صفوی باغ فین کاشان

پایگاه خبری گلونی سمیه باقری حسن‌کیاده: آدمی موجود عجیبی است. تا چیزی را نداشته باشد قدرش را نمی‌داند‌.

بیشتر وسعت سرزمین ایران خشک است و ساکنان بخش مرکزی و شرقی آن به خصوص این خشکی را بیشتر از مردمان نواحی دیگرش حس کرده‌اند.

شاید به همین دلیل است که آب در فرهنگ ایران و ایرانی ارزش بسیار دارد، آنقدر که میهن و زادگاه را “آب و خاک” می‌نامند.

آب در فرهنگ ایرانی مظهر پاکی است و بر طبق باورهای اساطیری ایرانیان باستان، آب در گاهنبار دوم، ازگاهنبارهای ششگانه آفرینش آفریده شده است و زمان آفرینش آن میانه تیرماه بوده است. بر طبق این باورها، آفرینش آب پس از آفرینش آسمان و پیش از آفرینش سایر موجودات صورت پذیرفته است.

این‌ها را گفتم تا برسم به کاشان و حرمتی که مردمانش برای آب قائل هستند.

در یسنا بخشی از اوستا در مورد حاجت‌دهی آب‌ها چنین آمده است:

ای زرتشت! نخست کام (آرزوی) خویش از آب‌ها بخواه. (اوستا،ص۲۴۷)

بی شک این بند از اوستا محکم‌ترین پاسخ است برای چیستی راز سکه های باغ شاه یا همان باغ فین کاشان.

آب را باید ستود، نذر داد، ستایش کرد تا حاجت گرفت و کام‌روا شد.

کارت عابربانک در حوض صفوی باغ فین کاشان

انگار کاشان را که بگردیم، مردمانش قصه آب و برکت و حرمتش را، نه با قلم که با حفظ سنت‌ها و آیین‌های‌ کهن‌شان همچنان روایت می‌کنند.

حوض سکه در مجاورت کوشک صفوی واقع در یک‌سوم انتهایی باغ فین کاشان، وسط عرض باغ، از جنوب به قسمت شاه‌نشین باغ فین مرتبط، از غرب به موزه باغ، از شرق به کتابخانه و از شمال به درب ورودی باغ منتهی می‌شود.

حوض سکه و کوشک صفوی به دستور شاه‌عباس صفوی و در دوره نخستی که باغ فین بنا شده، ساخته‌ شده است.

اصطلاح “پول در آب ریختن” یک اصطلاح کهن در فرهنگ مردم کاشان است.

آن قدر این اصطلاح کهن است که عده‌ای می‌پندارند این اصطلاح به معنای هدر دادن پول است، اما غافل از آنکه این اصطلاح، یک اصطلاح آیینی است که باید ریشه آن را در کهن‌ترین قسمت‌های اوستا جستجو نمود. پول ریختن در آب نوعی قربانی، نوعی نذر و بخشش و فدیه دادن است.

نام دیگر حوض سکه در کوشک صفوی “شتر گلو” است. جواب این است که حفره وسط حوض در عمق حدود دو متری زمین لوله‌ای از جنس سفال و شبیه گردن شتر یا «S» انگلیسی است.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که انداختن سکه درون آب حاجت شخص را برآورده می‌کند. عده‌ای هم به آن به چشم بازی نگاه می‌کنند و جهت سرگرمی سکه‌ای می‌اندازند و اگر سکه در شترگلو گیر کرد برنده بازی هستند.

اما داستان از آنجا عجیب و یا بهتر است بگویم که زشت می‌شود که عده‌ای با یک سنت کهن برخوردی مدرن می‌کنند و لاشه کارت‌های نقدی خود را درون این حوض می‌اندازند.

از آنجایی که خدای خلاقیت و استفاده از خلاقیت در جهت منفی هستیم دیگر با دیدن این منظره شاخ در نمی‌آوریم.

اما قطعا به تناقض بین یک فرهنگ اساطیری و یک اشتباه مدرن که متاسفانه دیگر در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ زشت و اشتباه است، فکر می‌کنیم.

خطابم به آن‌هاست که الان لاشه کارت‌شان درون حوض سکه کاشان است؛ واقعا جای بهتری برای دور ریختن لاشه کارت‌های‌تان پیدا نکردید؟ حتما باید در یک بنای تاریخی، فرهنگ نداشته‌تان را به رخ جامعه بکشید؟ متاسفم.

پایان پیام

کد خبر : 144217 ساعت خبر : 3:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=144217
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات