کافه لقانطه تهران جایی است که می‌توانید در آن تاریخ تهران قدیم را ورق بزنید

کافه لقانطه تهران جایی است که می‌توانید در آن تاریخ تهران قدیم را ورق بزنید

به گزارش پایگاه خبری گلونی از زمان‌های قدیم کافه‌ها محلی برای گپ و گفت‌های دوستانه و خودمانی، گاهی هم جدی و رسمی بودند.

اما شاید در عصر جدید بیش از هر زمان دیگری طرفدار پیدا کرده و به همین جهت با مدل‌های مختلف طراحی، و سبک‌های متفاوت می‌توانید در نقاط مختلف شهرها پیدای‌شان کنید.

گاهی به سبکی کاملاً مدرن و گاهی هم، چنان سنتی و قدیمی که شما را به زمان‌هایی می‌برد که هنوز متولد نشده بودید و تمام اطلاعات‌تان از آن دوران محدود به فیلم‌ها یا کتاب‌هایی می‌شود که از گذشته و تاریخ خوانده‌اید.

کافه لقانطه تهران

گذشته شهر تهران

اگر مشتاق سیری در گذشته شهر تهران هستید به کافه لقانطه تهران سری بزنید. کافه‌ای با سبک قدیمی و موزه و هر آنچه از گذشته تهران قدیم می‌خواهید.

در این کافه از نوشیدنی‌های جدید خبری نیست و هر چه در منو هست سنتی و قدیمی است مثل قهوه قجری اصیل.

جالب است بدانید که این کافه نخستین کافه به سبک اروپاییان در طهران قدیم بود که توسط  «غلامحسین خان لقانطه‌» در خیابان باب همایون راه‌اندازی شد.

«‌‌جعفر شهری‌» در کتاب طهران قدیم در این‌باره نوشته است: «در ابتدای خیابان باب همایون کافه‌ای بود به نام لقانطه که آن را مردی به نام غلامحسین خان لقانطه دایر کرده. صورتی آبرومند به آن داده و مشابه آن یکی در میدان بهارستان برپا ساخته بود.

در جلو این لقانطه حوض کاشی زیبایی وسط پیاده‌رو ساخته بود که از نهر خیابان لوله‌کشی شده، فواره‌ای در وسط آن فوران می‌نمود. علاوه بر جریان قسمتی از آب نهر که از آن عبور می‌کرد و دور آن را گل و گلدان و قلیان‌های بلور، بادگیر نقره چیده، حاشیه کنار نهر خیابان چمن‌کاری و گلکاری نموده، صفا و جلا و زیبایی جداگانه‌ای به آن داده بود.»

در این کافه تابستان‌ها با چیدن میز و صندلی در پیاده‌رو و زمستان‌ها در داخل کافه از مشتریان پذیرایی می‌کردند.

شهری در بخش دیگر درباره نحوه پذیرایی از مهمانان توضیح می‌دهد: «بنا بر رسم زمان چای و قلیان در درجه اول متاع این کافه یا لقانطه یا قهوه‌خانه بود و قهوه دومین آن‌که هنوز در اینجا خلاف سایر قهوه‌خانه‌های دیگر که در آنها فروش قهوه به کلی از میان رفته بود به طالبان فروخته می‌شد و در تابستان‌ها انواع شربت‌آلات مانند شربت به لیمو، سکنجبین، شربت آلبالو، شربت ریباس و همچنین بستنی و فالوده عرضه می‌شد.»

مسیر دسترسی

پایان پیام

کد خبر : 145551 ساعت خبر : 10:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=145551
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات