مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسناد تاریخی رشت در خانه میرزاکوچک‌

مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسناد تاریخی رشت در خانه میرزاکوچک‌

پایگاه خبری گلونی؛ راضیه حسینی: دوازده دی‌ماه روز رشت است و به این مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای در هفته جاری در این شهر تدارک دیده شده است.

این نمایشگاه یکی از برنامه‌های این هفته است که در روز دهم دی‌ماه در مراسمی با حضور شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین رشت  در خانه میرزاکوچک افتتاح شد.

در این مراسم خانم شیرزاد و آقای عاقل‌منش از اعضای شورای شهر حضور داشتند و به همراه شهردار از عکس‌ها و اسناد تاریخی که جمع‌آوری شده بود دیدن کردند.

یکی از تاریخی‌ترین اسناد، «رونوشت اعلان میرزا احمد خان آذری، کفیل حکومت گیلان و طوالش درباره تأسیس اداره بلدیه» بود که مربوط به سال ۱۲۹۸ هجری شمسی است.

در قسمتی دیگر از این خانه تاریخی سردیسی از ابراهیم فخرایی قرار دارد.

استاد فخرایی که از یاران میرزاکوچک‌خان جنگلی بود کتابی را با عنوان سردار جنگل در سال ۱۳۴۴ نوشت که فیلم سردار جنگل نیز از روی همین کتاب ساخته شده است ایشان تألیفات دیگری هم داشته‌اند و یکی از روزنامه‌نگاران برجسته گیلان بودند.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسناد تاریخی رشت در خانه میرزا

عکس‌های مختلف و متنوعی از دست‌خط‌های قدیمی که مربوط به ادوار گذشته بوده وهرکدام سندی تاریخی محسوب می‌شوند در چندین اتاقک قرار داده شده است.

علاقمندان تا دوازدهم دی‌ماه فرصت دارند تا از این نمایشگاه دیدن کنند و همینطور گشتی در خانه تاریخی میرزا بزنند و برگ‌هایی از تاریخ گیلان را که پر از رشادت و شجاعت بود ورق بزنند.

این اسناد ما را با گوشه‌ای از تاریخ پرفراز و نشیب این شهر آشنا می‌کند و می‌تواند در آشنایی بیشتر مردم با گذشته و هویت رشت بسیار مؤثر باشد.

به مناسبت روز رشت در پیاده‌راه فرهنگی نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده که طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

از جمله جشنواره گاری کباب رشتی که در روز دوازدهم دی‌ماه در پیاده‌راه فرهنگی رشت از ساعت ۱۶ تا ۲۴ برگزار می‌شود و نمادی از شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 145901 ساعت خبر : 5:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=145901
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات