ماجرای بازداشت خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت

ماجرای بازداشت خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت

خبرنگاران که دستی بر آتش رسانه دارند باید از کارگردانان سوالات پرمغزتری بپرسند

به گزارش پایگاه خبری گلونی سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی تجزیه و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد در دنیای امروزی و به منظور حرکت در فضای رسانه‌ای پیچیده حال حاضر، لازم است هر شهروند دارای حدی از «سواد رسانه‌ای» باشد تا بتواند پیام‌های پیچیده‌ رسانه‌های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، سینما، مجلات، کتاب‌ها و یا حتا بیلبوردهای تبلیغاتی و یا محتوای موجود در اینترنت را درک و کشف کند.

همچنین آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند به رشد تفکر انتقادی در جامعه به دور از قلدوری‌ و خشونت و یا تبعیض و نژادپرستی کمک برساند.

ماجرای بازداشت خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت

در راستای همین افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبین، هر ساله همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست‌های پرسش و پاسخی با حضور هنرمندان و منتقدان برگزار می‌گردد.

جلساتی که به مخاطبین می‌آموزاند که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شوند و به روابط فعال و متقابل با تولیدکنندگان محتوا و رسانه وارد شوند. و یا گاهی به مخاطبین آموزشی را ارائه می‌دهد تا از رسانه‌های مختلف به گونه‌ای هوشمندانه و مفیده بهره‌برداری نمایند.

اما به نظر می‌رسد که در جلسات «تخصصی» پرسش و پاسخ فیلم فجر که نمادین‌ترین رویداد رسانه‌ای ایران است، هدف فراتر از آموزش سواد رسانه‌ای پایه و صرف به مخاطبان و تماشاگران باشد.

در این جلسات تخصصی، از خبرنگاران حاضر توقع می‌رود که کمی با نگرش تخصصی‌تر و با سوالات پرمغزتر در جلسات شرکت کنند.

در واقع دست کم برای خبرنگاران که خود به تولید محتوا در رسانه می‌پردازند و به نوعی در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای سهمی دارند، این توقع دور از انتظار نیست.

لازم به ذکر است سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمای ملت (سینمای رسانه) در حال برگزاری است.

مجریان نشست‌های پرسش و پاسخ در این جشنواره محمود گبرلو، فرزاد حسنی، منصور ضابطیان و محمدرضا مقدسیان هستند.

پایان پیام

کد خبر : 147919 ساعت خبر : 11:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147919
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات