سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد

اپیدمی: همه‌گیری Epidemic یک بیماری، میزان وقوع بیش از حد انتظار که با مقدار مشابه در سال گذشته یا در یک دوره زمانی مشابه دیگر سنجیده می‌شود.

پاندمی: همه‌گیری جهانی Pandemic ‌یک بیماری، گسترش موارد ابتلا به طور ناگهانی در تمام نقاط یک کشور و یا بخشی از یک قاره یا حتی کل جهان. مثل وبا، آنفلوآنزا، طاعون، تیفوس و ایدز.

به گزارش پایگاه خبری گلونی خلاصه جلسه روز چهارشنبه سازمان جهانی بهداشت را به شرح زیر بخوانید:

  • سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد
  • اعلام پاندمی باعث نمی‌شود تا خطر این بیماری نادیده گرفته شود و تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت را متوقف نمی‌کند و معنی آن این نیست که کشورها باید دست از تلاش بردارند.
  • تاکید چندباره سازمان جهانی بهداشت برپیدا کردن افراد مبتلا و افرادی که با آنها در ارتباط بوده‌اند برای شکستن زنجیره انتقال ویروس

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس رییس سازمان جهانی بهداشت در جلسه روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در ژنو گفت: در دو هفته گذشته تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا خارج از چین ۱۳ برابر رشد داشته است و تعداد کشورهای متاثر از این ویروس سه برابر شده است.

بیش از ۱۱۸۰۰۰ نفر در ۱۱۴ کشور مبتلا به این ویروس شده‌اند و از این تعداد ۴۲۹۱ فوت شده‌اند.

هزاران نفر نیز در بیمارستان‌ها با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کنند.

وی همچنین گفت در روزها و هفته‌های آینده انتظار داریم تعداد افراد مبتلا، تعداد مرگ و میر بر اثر این ویروس و تعداد کشورهای درگیر با این ویروس افزایش پیدا کند.

سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد

دکترتدروس همچنین اعلام کرد بر اساس ارزیابی‌های سازمان جهانی بهداشت این ویروس در حال حاضر یک پاندمی است.

اما تاکید کرد که پاندمی لغتی نیست که بتوان به سادگی از آن استفاده کرد چرا که استفاده نابجا از این لغت می‌تواند باعث ایجاد ترس بی‌جا شود و عده‌ای فکر کنند که دیگر جنگیدن با این بیماری بی‌فایده است.

اعلام پاندمی باعث نمی‌شود تا خطر این بیماری نادیده گرفته شود و تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت را متوقف نمی‌کند و معنی آن این نیست که کشورها باید دست از تلاش بردارند.

ما تابحال پاندمی که توسط ویروس کرونا ایجاد شود و همزمان قابلیت کنترل شدن را داشته باشد تجربه نکرده بودیم. ما از ابتدای شیوع این بیماری درحال خدمت رسانی بودیم و هر روز از کشورها خواسته‌ایم تا اقدامات جدی را برای کنترل این ویروس در پیش گیرند.

همانطور که روز دوشنبه گفتم تنها نگاه کردن به تعداد افراد مبتلا و کشورهای متاثر از این ویروس بیانگر تمام ماجرا نیست.

بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا تنها در ۴ کشور زندگی می‌کنند و چین و کره جنوبی به طور قابل ملاحظه‌ای جلوی همه‌گیری این ویروس را گرفته‌اند. ۸۱ کشور هنوز موردی از ویروس کرونا گزارش نکرده‌اند و ۵۷ کشور ده و یا کمتر از ده مورد از ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرده‌اند.

همه کشورها هنوز می‌توانند روند این پاندمی را تغییر دهند. اگر کشورها افراد مبتلا را شناسایی، ایزوله و درمان کنند می‌توانند از ایجاد موارد ابتلای خوشه‌ای و ابتلای کل جامعه جلوگیری کنند.

حتی کشورهایی که کل جامعه در آنها درگیر ویروس کرونا شده اند و موارد ابتلای خوشه‌ای در آنها وجود دارد می‌توانند جلوی این ویروس را بگیرند.

بسیاری از کشورها نشان داده‌اند که می‌توان این ویروس را کنترل و سرکوب کرد.

برای کشورهایی که موارد ابتلای بالایی دارند سوال این نیست که آیا می‌توانند کاری مشابه این کشورها انجام دهند یا نه سوال اینجاست که آیا می‌خواهند یا نه؟

بعضی از کشورها توان مبارزه را ندارند و بعضی کشورها منابع کافی برای این مبارزه را ندارند و بعضی از کشورها اراده کافی برای این کار را ندارند.

ما قدردارن اقدامات کشورهای ایران، ایتالیا و کره جنوبی برای کم کردن سرعت این ویروس و کنترل همه گیری هستیم. می‌دانیم که این اقدامات ضربات سنگینی به جوامع و اقتصاد کشورها وارد می‌کند مانند چین.

کشورها باید به دنبال ایجاد تعادل بین حفاظت از سلامت مردم و کم کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و احترام به حقوق بشر باشند.

خود را برای این ویروس آماده کنید

سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد

سازمان جهانی بهداشت نیز تلاش می‌کند تا از تبعات اجتماعی و اقتصادی این پاندمی بکاهد.

این تنها یک بحران برای سلامت عمومی نیست این پاندمی بحرانی است که تمام بخش‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پس همه بخش‌ها و همه افراد باید در این جنگ همراهی کنند.

خود را برای این ویروس آماده کنید، به دنبال مبتلایان باشید، از آنها حمایت کنید و آنها را تحت درمان قرار دهید،‌ جلوی انتقال و شیوع بیشتر بیماری را بگیرید و نوآوری کنید و (از تجربه) دیگران بیاموزید.

مکانیزم‌های پاسخ اورژانسی خود را فعال کنید و با مردم خود در مورد مخاطرات این ویروس و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری صحبت کنید.

این ویروس به همه مربوط است. هر موردی از ابتلا را پیدا، ایزوله و درمان کنید و به دنبال ارتباطات آنها برای موارد بیشتر ابتلا باشید.

بیمارستان‌های خود را آماده کنید، کادر درمان خود را آموزش دهید و از آنها در مقابل بیماری محافظت کنید. و بیایید همه مراقب یکدیگر باشیم چون به یکدیگر نیاز داریم.

پیشگیری، آمادگی، ‌سلامت عمومی، هدایت و رهبری و مهم تر از همه مردم چیزهایی هستند که بسیار حائز اهمیتند. ما همه باهم درگیر این بیماری هستیم و باید با آرامش تصمیمات درستی بگیریم و از مردم دنیا محافظت کنیم. این شدنیست.

سوال و جواب

پیشنهادات برای تعطیلی موسسات، مدارس،‌ فرودگاه‌ها و مرزها

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت:‌ تصمیم برای تعطیلی مدارس و موسسات تماما بر عهده کشورهاست و هر کشوری بر اساس ارزیابی‌های خود باید در این مورد تصمیم گیری کند.

مثلا در چین مدارس تعطیل شدند در حالی که مدارس در سنگاپور تعطیل نشدند.

دولت‌ها با توجه به مسائلی همچون ریسک‌های مرتبط با تعطیلی‌ها، تاثیرات آن و مقبولیت آنها تصمیم می‌گیرند.

قطعا کم‌کردن ارتباط بین افراد می تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند اما در کشورهایی که آمار ابتلا پایین است پیدا کردن موارد ابتلا و ایزوله کردن آنها راه موثرتری برای مقابله با این ویروس است.

اما زمانی که آمار ابتلا افزایش پیدا می‌کند پیدا کردن زنجیره انتقال دیگر ساده نخواهد بود پس بهتر است همه افراد را از هم جدا کرد چون نمی‌دانیم چه کسی بیمار است و چه کسی بیمار نیست.

از لحاظ اقتصادی ممکن است گزینه مناسبی نباشد اما زمانی که نمی‌دانیم چه کسانی مبتلا هستند و چه کسانی مبتلا نیستند بهترین روش ایجاد فاصله بین تمام افراد جامعه است.

پس تعطیلی‌ها بستگی به این دارد که هر کشوری در کدام مرحله از همه‌گیری است و همینطور به مقبولیت اجتماعی آن نیز بستگی دارد چراکه اگر دولت تصمیمی بگیرد که مردم آن را نپذیرند می‌تواند خود باعث ایجاد تنش و مشکلات دیگری در جامعه شود.

ما تنها به کشورها در این زمینه مشاوره می‌دهیم و قانونی برای تعطیلی کشورها نداریم.

سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمی اعلام کرد

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت: تیم ما هنوز در ایران حضور دارند تعدادی از آنها ایران را ترک کرده‌اند ولی تعدادی از آنها در کنار مسوولین ایرانی هستند.

اوضاع در ایران همچنان جدی است.

تعداد موارد مرگ و میر و افرادی که به ویروس مبتلا شده‌اند در ایران همچنان بالاست.

با وجود اینکه نظارت افزایش پیدا کرده ما انتظار داریم تا این نظارت و مراقبت‌های بالینی از بیماران در ایران افزایش پیدا کند هم توسط دولت ایران و هم با حمایت سازمان جهانی بهداشت و سایر جوامع بین‌المللی.

شرایط بیماران در ایران با توجه به تحریم‌ها و کمبود دارو

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت: دولت و حاکمیت در ایران استراتژی‌های منسجمی را برای مقابله با ویروس در پیش گرفته‌اند.

نظارت در ایران برای یافتن افراد مبتلا به ویروس به طور قطع افزایش پیدا کرده است و به همین منظور کشور چین ۲۰ هزار کیت تشخیص کرونا و لوازم محافظتی دو هفته پیش به ایران اهدا کرده است.

در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۴۰ هزار کیت تشخیصی به ایران فرستاده‌ایم تا افراد بیشتری را آزمایش کنند و این یعنی ما میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنیم تا نیاز کشورها را برطرف کنیم.

درحال حاضر ایران دچار کمبود دستگاه‌های تنفسی و اکسیژن است و این چیزی است که در ایتالیا و سایر کشورها هم وجود دارد.

متاسفانه در چنین همه‌گیری تعداد افرادی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند زیاد است.

امروز صبح تقریبا ۹۰۰ نفر در ایتالیا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و این نیازمند کادر درمانی متعهد است تا بتوانند از افرادی که در شرایط بدی قرار دارند مراقبت کنند.

و نگرانی ما برای کادر درمان در ایران و ایتالیا این است که افزایش مبتلایان فشار زیادی به آنها وارد می‌کند و باعث خستگی مفرط آنها خواهد شد.

نگرانی دیگر ما کمبود وسایل محافظتی است.

واقعیت این است که در حال حاضر در بعضی از کشورها کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با این بیماری‌اند به کمک ما نیاز دارند و بیمارستان‌هایی هستند که به حمایت ما نیاز دارند.

و مردمی داریم که به مراقبت های ما نیاز دارند. پس باید توجهمان را به کادر درمان،‌ و تامین نیازهای آنها و آموزش آنها متمرکز کنیم.

می‌توانیم بعدا به سایر مسائل مثل اینکه می‌توانستیم بهتر عمل کنیم یا نه و یا اینکه مقصر کیست و چه کسی را باید سرزنش کنیم بپردازیم. در حال حاضر باید روی همبستگی تمرکز کنیم.

تست‌های سرولوژیک

پاسخ دکتر ماریا ون کرکو Dr. Maria Van Kerkhove مدیر فنی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت: ‌

ما هم امیدواریم تا این تست‌ها زودتر در هفته‌های آینده آماده شوند. در بعضی از کشورها مانند چین serosurveys در حال انجام است اما هنوز نتایج آنها اعلام نشده است.

با علام نتایج این تست‌ها امیدواریم بتوانیم بهتر ابعاد این بیماری را در گروه‌های سنی مختلف جمعیت بفهمیم.

این مطالعات زمانبر هستند و ما باید به آنها زمان بدهیم تا نتایج خود را اعلام کنند. ما از تمام کشورها می‌خواهیم تا چنین مطالعاتی را بر روی بیماری انجام دهند تا بفهمیم بیماری چگونه منتقل می شود.

(تست‌های سرولوژی به منظور تشخیص و اندازه گیری میزان آنتی بادی‌ها در نتیجه وجود ذرات باکتری یا ویروس در بدن انجام می‌شوند. زمانی که فرد در معرض باکتری یا ویروس قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی آنتی بادی‌های خاصی علیه این ارگانیسم‌ها ایجاد می‌نماید؛ تعیین میزان این آنتی بادی‌ها (تیتر آنتی بادی) پزشک را در تشخیص زمان ابتلای فرد به بیمار یاری می‌دهد.)

آیا با توجه به افزایش موراد بیماری در اسپانیا اقدامات دولت برای کنترل آن کافیست؟‌

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت:‌ همه کشورها باید به این نکته توجه کنند که چطور می‌خواهند به این همه‌گیری در کشورشان پاسخ دهند. آیا این را می‌پذیرند که این بیماری می‌تواند به طرز غیرقابل کنترلی در تمام کشور شیوع پیدا کند؟

و آیا تنها می‌خواهند بر سیستم درمانی تمرکز کنند و تلاش کنند تا بیماران زنده بمانند؟

بحث‌های زیادی بر سر محدود کردن بیماری(containment)  و کاهش مرگ و میر و آسیب های بیماری(mitigation)  در دنیا در حال جریان است.

زمانی که هنوز شانسی برای محدود کردن بیماری وجود دارد باید بیماری را محدود کرد و زنجیره انتقال را شکست و سیستم درمانی را برای افزایش احتمالی افراد مبتلا ارتقا بخشید.

اعلام پاندمی ویروس به این معنا نیست که باید از این به بعد تنها به دنبال کاهش مرگ و میر و آسیب‌های بیماری باشیم.

اگر در جهت سرکوب این ویروس حرکت نکنیم بیماری می‌تواند کل سیستم درمان کشور را مختل کند.

تعداد مبتلایان در اسپانیا، فرانسه، نروژ و دانمارک رو به افزایش است. کشورهای اروپایی باید اقدامات خود را در جهت سرکوب این ویروس ارزیابی کنند و سیستم بهداشت و درمان خود را برای موارد ابتلا آماده کنند.

دکتر تدروس نیز تاکید کرد با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در دو هفته گذشته باید اقدامات جدی‌تری در جهت کنترل بیماری انجام داد.

نقش تست کرونا در افراد و پیدا کردن افراد مبتلا در کاهش سرعت انتقال ویروس

پاسخ دکتر ماریا ون کرکو Dr. Maria Van Kerkhove مدیر فنی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت:

بله کشورهایی هستند که توانسته‌اند شیوع ویروس را تا حد زیادی کنترل کنند.

کره جنوبی مثال خوبی است. کره به طور جدی به دنبال افراد مبتلا و افرادی که با آنها در ارتباط بوده‌اند است.

آنها کار خاصی انجام نمی‌دهند تنها کاری که می‌کنند این است که به طور سختگیرانه‌ای موازین بهداشتی را رعایت کرده‌اند، مکانیزم‌های اورژانسی را فعال کرده‌اند و از ابتدا موضوع را جدی گرفته‌اند و تمام وزات‌خانه‌ها و تمام دولت در جهت کنترل این بیماری فعالیت می‌کنند.

گرفتن تست کرونا از همه افراد و دنبال کردن افرادی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند و قرنطینه کردن این افراد برای جلوگیری از گسترش ویروس و ایزوله کردن مبتلایان و بستری کردن افرادی که نیاز به بستری دارند بسیار مهم است.

استفاده از تک تک افراد جامعه نه تنها برای مراقبت از خود که مراقبت از کل جامعه مهم است چرا که این عمل باعث شکسته شدن زنجیره انتقال بیماری می‌شود.

آماده کردن بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها و تشخیص بیمارانی که بیماری‌شان خفیف و یا شدید است، آموزش‌های شست و شوی درست دست‌ها و رعایت بهداشت تنفسی و رعایت فاصله با افراد می‌تواند نقش مهمی در کنترل بیماری داشته باشد.

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت: در پاندمی‌های قبلی ما تجریبات کشورهایی مثل چین و کره و یا سنگاپور را نداشتیم اما در حال حاضر دیدیم که می‌توان ویروس را کنترل کرد و این شانس وجود دارد تا تعداد مبتلایان را کاهش داد تا سیستم درمان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و زندگی افراد بیشتری را نجات دهد.

پیدا کردن ارتباطات فرد بیمار و قرنطینه کردن این افراد بسیار ارزان‌تر و اقتصادی‌تر از تعطیل کردن تمام کشور مدارس و تمامی اجتماعات مذهبی و ورزشی است.

این اشتباه است که فکر کنیم آزمایش گرفتن از تمام افراد و پیدا کردن افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند هزینه‌بر و سخت است.

پاسخ دکتر ماریا ون کرکو Dr. Maria Van Kerkhove مدیر فنی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت:

برای پیدا کردن افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند نوآوری کنید و از تکنولوژی‌های روز استفاده کنید.

کشورها به ما نشان داده‌اند که اینکار عملی است. اینکار را انجام دهید تا زندگی بسیاری از افراد را نجات دهید. با اینکار برای خود زمان می‌خرید تا بیمارستان‌هایتان را آماده‌تر کنید.

کشورهای منفعل در زمینه مبارزه با کرونا

پاسخ دکتر مایک رایان رییس برنامه امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت:

سازمان جهانی بهداشت از نام بردن از این کشورها خودداری می‌کند اما در مورد رفتارها باید بگوییم که گرفتن تست کرونا تنها از یک جمعیت محدود در این همه‌گیری کمکی نخواهد کرد.

در بعضی از کشورها تنها با داشتن علائم شدید و یا در سنین بالا تست کرونا انجام می‌شود و یا تنها از کسانی که به چین سفر کرده‌اند تست گرفته می‌شود.

کشورهایی هستند که سیستم نظارتی خود را ارتقا نبخشیده‌اند.

کشورهایی هستند که هنوز نتوانسته‌اند انتقال ویروس بین کادر درمان را کنترل کنند.

کشورهایی هستند که در همان ابتدای همه‌گیری برای پیدا کردن افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند دست از تلاش برداشته‌اند با وجود اینکه هر کشوری حق دارد تا خود برای اقداماتش تصمیم بگیرد اما پیدا کردن افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند در شکستن زنجیره انتقال بسیار مهم هستند.

و کشورهایی هستند که به درستی با مردم خود در مورد این بیماری صحبت نمی‌کنند و باعث سردرگی مردم شده‌اند و حس اعتماد را در مردم از بین برده‌اند.

اپیدمی‌ها آزمایشی برای تمام اجزای هر سیستم هستند و به همه آن اجزا استرس وارد می‌کنند، به حکومت‌ها، به اعتماد بین حکومت و مردم، بیمارستان‌ها، سیستم سلامت عمومی،‌ سیستم اقتصادی. موضوع این است که تاب‌آوری هر سیستم تا چه حد است؟‌

من قطعا از هیچ کشوری نام نخواهم برد اما کشورها می‌تواند بر اساس صحبت‌های من به خودشان نمره بدهند. فکر نمی‌کنم کشوری نمره ۱۰۰ بگیرد همانطور که سازمان جهانی بهداشت نمره ۱۰۰ نمی‌گیرد اما همه باید بهتر شویم.

مترجم: مریم قره‌گزلو

پایان پیام

کد خبر : 150981 ساعت خبر : 3:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=150981
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات