مستند قاف لرستان را با بهترین کیفیت ببینید

مستند قاف لرستان را با بهترین کیفیت ببینید

به گزارش پایگاه خبری گلونی قاف لرستان مستندی است با موضوع معرفی ناشناخته‌‌های طبیعی شمال غرب لرستان از مهراب کوه در جنوب نورآباد تا دره شیرز و ویژنآو در شمال کوهدشت.

این مناطق از ناشناخته‌ترین و بکرترین نقاط زاگرس هستند که تا کنون در رسانه‌ها به آنها پرداخته نشده است.

مسیر مهرابکوه تا ویژنآو حدود ۷۰ کیلومتر مسیر صعب العبور کوهستانی و سرشار از مناظر دیدنی و جاذبه‌های طبیعی است که در این مستند با ساختاری روایی  و رویکردی تشریحی_توصیفی به مدت ۶۰ دقیقه به آنها پرداخته شده است.

نام مستند نیز برگرفته از اسطوره کوه قاف است که کوهی ناشناخته و دست نیافتنی است.

مستند قاف لرستان

دانلود کنید

لرستان

تولید این مستند بیش از یک سال و نیم زمان برده و عوامل آن عبارتنداز:

پژوهشگر: عبدالرسول بهمانی، بهروز بازگیر، بهمن ابراهیمی.

نویسنده، کارگردان و تصویربردار و تهیه کننده:بهمن ابراهیمی.

گوینده :داوود نماینده.

راوی:سیف الله غضنفری.

تدوین: مصطفی نجاریان.

صدا بردار:علی خطیبی.

عوامل تولید: روحان امامی، مازیار ساکی، حسین بهمانی.

 ناظرکیفی: سعید رشنو.

بهمن ابراهیمی: در جریان مستند «از شیرز تا کنی کوخا» و همچنین مستند «قاف لرستان» در مورد اسم «دره شیرز» پرس‌و‌جو و ریشه‌یابی زیادی کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم.

اگر ما مطابق این تصویر که بر روی یکی از دیواره‌های صخره‌ای نزدیک شیرز دیده می‌شود این دره را به اسم پادشاهی بنام شیرزاد بخوانیم قطعا دقیق نیست چرا که این فقط شکلکی است که بواسطه‌ی فرسایش توده‌ای آهکی ایجاد شده و در بافت زبان محلی نیز کلمه شیرزاد؛ به صورت شیرز تخفیف نمی‌یابد.

اگرهم به خاطر شباهت لفظی ما این دره را بیشه‌ی شیران در گذشته بدانیم باز درست به نظر نمی‌رسد، چرا که شرایط اقلیمی این تنگه مناسب زیست گونه‌ی شیر نیست، شیرها بیشتر در دشت و یا مناطقی که هموارترند زندگی می‌کنند تا امکان تعقیب و شکار برایشان فراهم باشد. شاید (و فقط شاید) ریشه‌ی این نام را بتوان در ضرب‌المثل‌های محلی یافت؛ در زبان مردم لرستان برای توصیف جایی که بسیار سخت گذر و پرخطر و یا بیشه مانند است به کنایه می‌گویند “شیر وش رو نمیکه” یا “شیر ارن رو نمهیته” یعنی شیر هم از آنجا گذر نمی‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 153841 ساعت خبر : 2:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=153841
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات