چاپ نشدن روزنامه ها وظیفه اطلاع‌رسانی را از آنها سلب نمی‌کند

چاپ نشدن روزنامه ها وظیفه اطلاع‌رسانی را از آنها سلب نمی‌کند

با اعلام تصمیم کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر توقف انتشار رسانه‌های چاپی، فضای نگرانی در میان اهالی مطبوعات به‌ وجود آمده است.

برخی از اهالی قلم و رسانه به‌حق نگران بی‌کار شدن تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران هستند و برخی نیز بر این باورند که در فضای فعلی جامعه باید از هر اقدامی که منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور می‌شود، جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر توقف انتشار رسانه‌های چاپی تا پایان محدودیت‌های کرونایی را تایید کرده است.

این کمیته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانه‌های مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع‌رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته‌های اخیر به‌کار خواهند گرفت.

از طرفی معاونت مطبوعاتی با انتشار اطلاعیه‌ای در این خصوص ضمن تایید این تصمیم، اعلام کرده است، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با پیگیری‌های ویژه، در حال تهیه بسته‌های حمایتی از رسانه‌های برخط و مکتوب در دوران مبارزه با ویروس کرونا و پساکرونا است که به محض نهایی شدن، پس از اطلاع‌رسانی عمومی، اعمال خواهد شد.

چاپ نشدن روزنامه ها وظیفه اطلاع‌رسانی را از آنها سلب نمی‌کند

در همین راستا، علیرضا خانی ـ سردبیر روزنامه «اطلاعات» ـ در این زمینه معتقد است که «در اولویت‌های خبری رشته ارتباطات می‌دانیم که جان انسان اولین ارزش است و بر این اساس باید از هر کنشی که منجر به تجدید شیوع یک بیماری شود و به خطر افتادن جان انسان‌ها را در پی داشته باشد، جلوگیری کرد.»

او ادامه داد: در این میان طبیعتا رسانه‌ها نیز موظفند همان‌گونه که دیگران را از انجام چنین اقداماتی پرهیز می‌دهند، خودشان نیز از این مقوله پرهیز کنند. در شرایط فعلی کشور باید به سیاست‌هایی که وزارت بهداشتی اتخاذ و اعلام می‌کند که چه اصناف و شغل‌هایی می‌توانند باعث شیوع و همه‌گیری یک بیماری مهلک شوند، احترام گذاشت؛ که طبیعتا مطبوعات نیز باید از این قاعده پیروی و از هر رفتاری که منجر به این موضوع شود پرهیز کنند.

سردبیر روزنامه «اطلاعات» افزایش فعالیت‌های مجازی مطبوعات را یکی از راه‌کارهای اصلی حفظ رابطه میان مطبوعات و مخاطبان در شرایط فعلی برشمرد و یادآور شد: همان‌گونه که خبرگزاری‌ها فعال هستند، مطبوعات نیز می‌توانند در فضای مجازی حضور فعال‌تری داشته باشند و به کمک سایت و شبکه‌های اجتماعی فعالیتشان را ادامه دهند.

خانی تاکید کرد: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تصمیم تعطیلی روزنامه‌ها، وظیفه اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع را از مطبوعات سلب نمی‌کند و فقط شکل آن از چاپی به مجازی تغییر پیدا می‌کند.

به هر حال تا زمانی که ستاد ملی کرونا تشخیص می‌دهد که بودن مطبوعات کاغذی و چاپی ممکن است که به شیوع هر چه بیشتر بیماری دامن بزند، مطبوعات باید از انتشار خودداری کنند و از انواع روش‌های جدید و نوین برای حفظ ارتباط با مخاطبانشان بهره ببرند.

پایان پیام

کد خبر : 153858 ساعت خبر : 5:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=153858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات