همکاری ایران و دانمارک در زمینه باستان‌شناسی

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه کپنهاگ دانمارک بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز در دانمارک به امضا رسید در زمینه‌های علمی پژوهشی از جمله باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، زبان‌شناسی و…همکاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این تفاهم‌نامه امروز به امضای سیدمحمد بهشتی ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اینگلف توسن رییس دانشکده مطالعات میان فرهنگی و منطقه‌ای دانشگاه کپنهاگ دانمارک رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف در زمینه‌های تبادل پژوهشگر در پروژه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت، همکاری پژوهشی، باستان شناسی از جمله شیوه‌های حفاری و حفاظت و مرمت در محوطه‌های باستان‌شناسی و موزه‌ها همکاری می‌کنند.

از دیگر زمینه‌های این همکاری می‌توان به پژوهش در اسناد بایگانی و کتابخانه‌ای، زبان‌شناسی، ادبیات، انسان‌شناسی به‌ویژه قوم‌شناسی، انسان شناسی تصویری و انسان‌شناسی شهر و مطالعات کتیبه‌شناسی اشاره کرد.

موزه‌شناسی، هنرهای سنتی و مطالعات تطبیقی، همکاری و تبادل انتشارات و برگزاری مشترک همایش‌ها، محافل علمی، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های دانشگاهی از دیگر موارد همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه کپنهاگ بر اساس این تفاهم‌نامه است.

هرگونه اختلاف ناشی از اجرا یا تفسیر این یادداشت تفاهم، از طریق مذاکره توسط مقام‌های ذی‌صلاح و از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد.

طرف‌ها در تقسیم هزینه پروژه‌های مشترکی که مورد تأیید کارگروه نظارتی است مشارکت خواهند داشت و در خصوص پروژه‌های اضطراری کار گروه نظارتی بررسی و تصمیم گیری خواهد کرد.

این یادداشت تفاهم که در ۷ بند تنظیم شده  تنها با درخواست کتبی هر یک از طرفین و با توافق متقابل کتبی می‌تواند اصلاح شود.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه در جریان سفر سه روزه هیات ایرانی متشکل از سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی، عباس مقدم باستان‌شناس و هیاتی از دانشگاه رازی کرمانشاه  به دانمارک به امضا رسید.

درجریان این سفر از ایران‌شناسان و فعالان فرهنگی و دانمارکی و همچنین ایرانیان مقیم دانمارک تجلیل خواهد شد.

بنابه این گزارش و به درخواست طرف دانمارکی هیات ایرانی در مدت اقامت خود در گپنهاگ یک کارگاه آموزشی دور روزه در زمینه باستان‌شناسی در دانشگاه این شهر برگزار خواهد کرد.

تفاهم‌نامه مورد اشاره قرار است با هدف برقراری ارتباط برای همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشکده مطالعات میان فرهنگی ومنطقه‌ای دانشگاه کپنهاگ امضا شود.

هیات ایرانی در مدت حضورش در کپنهاگ از کلاس ایرانی‌شناسی در دانشگاه این شهر، موزه کریستین لودویگ دیوید، باغ روزنبرگ و مرکز ژئوژنتیک موزه تاریخ طبیعی دانمارک بازدیدخواهد کرد.

پایان پیام

کد خبر : 16260 ساعت خبر : 7:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16260
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات