شوری در سر کتابی که تاریخ ترکیه را با داستانی جذاب روایت می‌کند

شوری در سر کتابی که تاریخ ترکیه را با داستانی جذاب روایت می‌کند

پایگاه خبری گلونی راضیه حسینی: اگر با حجم بالای کتاب مشکلی ندارید، به دنبال تمام شدن سریع صفحات و بستن کتاب‌ها نیستید و می‌خواهید ساعت‌ها در صفحات بگردید و آرام در داستانی روان با زبانی ساده و شیرین پیش بروید، رمان «شوری در سر» اثر اورهان پاموک را به شما پیشنهاد می‌کنم.

این کتاب از زبان جوانی روستایی روایت شده است. «مولود» پسری روستایی و عاشق‌پیشه است که با پدرش به حاشیه شهر استانبول می‌آید و در آنجا زندگی می‌کند.

داستان زندگی مولود بهانه‌ای است تا تاریخ استانبول را ریز به ریز از دهه پنجاه به بعد بخوانید. تاریخی پرفراز ونشیب با مردمانی که بی‌شباهت به ما نیستند.

اورهان پاموک هنرمندانه در لابلای بزافروشی‌های (نوعی نوشیدنی سنتی ترک) شبانه مولود، تغییرات سیاسی ترکیه را توضیح می‌دهد.

از مردمی می‌گوید که به امید زندگی بهتر در حاشیه استانبول آلونک‌هایی ساختند و زندگی روستا را رها کردند.

همان‌طور که مولود بزرگ می‌شود، ترکیه هم پوست می‌اندازد و تغییر می‌کند.

می‌توان گفت شوری در سر اورهان پاموک، کتابی تاریخی است که نویسنده آن با ظرافت و هنرمندی، داستان جوانکی روستایی را در گوشه‌ای از آن گنجانده است.

کتابی که شاید در نگاه اول قطور و حجیم به نظر برسد اما به قدری جذاب و زیباست که می‌توانید ساعت‌ها بنشینید، بخوانید و در دنیای داستان و تاریخ غرق شوید.

قسمتی از کتاب:

«نمای تمامی آپارتمان‌ها فقط و فقط از پنجره‌های بزرگ و کوچک تشکیل شده بود. البته قدرت شهر، نمای وحشی آن، و از همه مهم‌تر واقعیت هراسناک پس پشت آن، هنوز هم در ذهن آدم، حتی مولود، چیزی جز یک دیوار ستبر را متبادر نمی‌کرد.

اما دیواری که با پنجره‌ها شکل گرفته بود؛ هزاران پنجره‌ای که مولود آن‌ها را چشم‌های شهر می‌دانست. دریایی از چشم که به او زل زده بودند.

چشم‌هایی که صبح‌ها تاریک و سیاه بودند، در طول روز هر لحظه به یک رنگ در می‌آمدند، و شب‌ها، همان‌طور که مولود آن لحظه شاهدش بود، جوری روشن می‌شدند که تن تاریک شهر را هم روشن می‌کردند.»

کتاب شوری در سر را نشر چشمه با ترجمه عین‌له غریب در هفتصد و سی صفحه منتشر کرده است.

پایان یپام

کد خبر : 164610 ساعت خبر : 10:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164610
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات