از اخبار فرار کنید منتشر شد؛ پانزدهمین شماره از فصلنامه ترجمان علوم انسانی

از اخبار فرار کنید منتشر شد؛ پانزدهمین شماره از فصلنامه ترجمان علوم انسانی

به گزارش گلونی انتشارات ترجمان پانزدهمین شماره از فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت تابستان ۱۳۹۹، در ۲۹۶ صفحه منتشر کرد.

حامی مالی این شماره «معاونت امور فرهنگی‌اجتماعی شهرداری تهران» است.

این شماره نیز، طبق معمول، پیش از توزیع عمومی برای مشترکین فصلنامه ارسال شده است. از امروز می‌توانید آن را از کتاب‌فروشی‌ها، کیوسک‌ها و فروشگاه اینترنتی ترجمان بخرید.

از اخبار فرار کنید

روزتان را با چه شروع می‌کنید؟ یک استکان چای یا ده دقیقه نرمش صبحگاهی؟ اغلبِ ما کاری به‌مراتب راحت‌تر و صدالبته مهم‌تر داریم:

بررسی کانال‌های خبری. همیشه خبری برای شنیدن وجود دارد. محال است صبح بیدار شویم، و ببینیم کانال‌های خبری نوشته‌اند: «همراهان گرامی، امروز هیچ خبری در دنیا نیست».

به‌هرحال دیشب که خواب بودیم، اتفاقاتی افتاده که بتواند توجه ما را بدزدد. هرچند اتفاقاتی بی‌فایده که دانستنش ذره‌ای به بهبود زندگی ما کمک نمی‌کند.

حتی شاید مهم‌ترینشان یک مشت کلیشه باشند: «فلانی واکنش نشان داد» و «بهمانی ابراز نگرانی کرد». امروزه، پیگیری اخبار معنای سابق خودش را ندارد. اما این معنای جدیدی را چگونه باید فهمید؟

پروندۀ اختصاصی پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان، «از اخبار فرار کنید»، در جست‌وجوی همین معنای جدید است:

اینکه چطور خبر بر واقعیت پیروز شد؟ انتشار روزانۀ اخبار چگونه در سال‌های اخیر به نوعی «صنعت» تبدیل شد؟ یا اینکه اگر اخبار را دنبال نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه خبرنگاران می‌توانند ادعای بی‌طرفی کنند؟ مقصر اصلی اعتیاد ما به خبر کیست؟ و چند سؤال کلیدی دیگر.

نخستین مطلب این پرونده یادداشتی است از اولیور برکمن، روزنامه‌نگار و نویسندۀ بریتانیایی. برکمن می‌گوید این روزها، توجه به اخبار به نوعی اجبار تبدیل شده و بی‌توجهی به اخبار نشان‌دهندۀ بی‌مسئولیتی یا خودبرتربینی به شمار می‌رود.

رولف دوبلی و مارک منسن، نویسندگان پرطرفدارِ این روزهای دنیای خودیاری، نتیجۀ برکمن را تأیید می‌کنند و مصرانه می‌گویند اخبار را باید به‌طور کامل کنار گذاشت.

دوبلی معتقد است شیوۀ امروزیِ ما در مصرف خبر به‌کلی شبیهِ نوعی سوءمصرف مواد مخدر است.

همان‌طور که مواد مخدر ما را به خود وابسته و از واقعیت دورمان می‌کنند، خبرها درک ما از جهان را کج‌ومعوج می‌کنند.

از نظر منسن، این اعتیاد حاصل جهت‌گیری‌های احساسیِ گمراه‌کننده‌ای است که خبرها در پیش می‌گیرند. خبرها، به‌جای آنکه اطلاعاتی مهم به ما بدهند، صرفاً اتفاقاتی را به خوردمان می‌دهند که بار عاطفی بالایی دارند.

البته استادانِ حرفه‌ای خبر چندان با این نگاه موافق نیستند. الکساندرا بورشات، محقق ارشد مؤسسۀ تحقیقاتی رویترز، بهبود وضعیت خبررسانی را راه بهتری می‌داند.

راه‌حل او را می‌توانید در نوشتۀ «مثبت یا منفی مهم نیست، خبر باید راه‌حل‌محور باشد» بخوانید. گرِگ جکسون، نویسندۀ هارپرز نیز، که از نوشتن مطالب کوتاه خوشش نمی‌آید، می‌گوید مشکلِ خبر وجه سرگرم‌کنندۀ آن است.

اگر خبر به طرفدارانش زنده است، پس باید طرفدار خبرهایی بود که اهمیتی حیاتی دارند، تا زیرِ فشار اخبار سرگرم‌کننده به فراموشی سپرده نشوند. «چطور در حرفۀ خبر بی‌طرفی معادل بی‌شرفی شد؟»، آخرین مطلب این پرونده، بخشی از کتاب مطالعات روزنامه‌نگاری: مقدمه‌ای انتقادی است که دربارۀ تاریخ «بی‌طرفی» در حرفۀ روزنامه‌نگاری سخن می‌گوید.

اندرو کلکات و فیلیپ هاموند، در این مطلب، توضیح می‌دهند که چطور نگاه بی‌طرفانه به مسائل و روایتِ بی‌طرفانۀ وقایع به حاشیه رانده شد و جای آن را ابراز همدلی و حمایت گرفت.

پانزدهمین فصلنامۀ ترجمان را از کجا می‌شود خرید؟

علاوه‌بر اینکه خوانندگان محترم می‌توانند پانزدهمین شماره را از فروشگاه اینترنتی ترجمان بخرند، روزنامه‌فروشی‌های تهران و کتاب‌‌فروشی‌های سراسر کشور نیز این شماره را عرضه خواهند کرد.

اگر آرشیو فصلنامه‌تان ناقص است و احیاناً شماره‌ای بوده که تهیه نکرده باشید، آن‌ها را هم از صفحۀ فصلنامه‌ها در فروشگاه اینترنتی ترجمان می‌توانید بخرید.

اما خرید اشتراک سالانه همچنان بهترین پیشنهاد برای خرید فصلنامه است، زیرا با خرید آن از تخفیف نقدی و مزایای دیگری بهره‌مند می‌شوید. در طرح اشتراک، هزینه‌ای اضافی برای ارسال فصلنامه‌ها پرداخت نمی‌کنید (این روزها هم، پیش از اینکه فصلنامه‌ها را بسته‌بندی کنیم و تحویل پست بدهیم، با دقت، آن‌ها را ضدعفونی می‌کنیم).

همچنین، کتاب گم‌شدن در انفرادی، نوشتۀ ریچل اویو جستارنویس مشهور نیویورکر، را نیز همراه فصلنامه می‌فرستیم.

با خرید اشتراک، هم در زمان و هزینۀ رفت‌وآمد صرفه‌جویی می‌کنید و هم اینکه، هر وقت بخواهید، می‌توانید اشتراکتان را لغو کنید. علاوه‌برآن، فصلنامه‌ها، پیش از اینکه به‌صورت عمومی توزیع شوند، ابتدا به دست شما می‌رسد.

شاید مهم‌تر از همۀ این‌ها حمایت از انتشار منظم فصلنامۀ ترجمان باشد. اگر طی این دو سال حمایت خوانندگان از طرح اشتراک نبود، قطعاً ترجمان به پانزدهمین شماره نمی‌رسید.

تهیۀ نسخۀ الکترونیکی

خوانندگانی که مایل‌اند نسخۀ پی‌دی‌اف و رنگیِ فصلنامه را تهیه کنند، می‌توانند آن را از برنامک‌ فیدیبو خریداری کنند.

همراهی و حمایت خوانندگان

مهم‌ترین رسانۀ فصلنامه ترجمان خوانندگان آن هستند. معرفی چهره‌به‌چهرۀ فصلنامه، و پیشنهاد خواندن آن به دوستان و آشنایان و هم‌کلاسی‌ها، راه بسیار مؤثری برای حمایت از فصلنامۀ ترجمان است.

برخی از خوانندگان از فصلنامه عکس می‌گیرند و با انتشار آن در صفحۀ خود در شبکه‌های اجتماعی، دوستانشان را به خرید و مطالعۀ فصلنامه تشویق و ترغیب می‌کنند. سپاسگزار همۀ شما هستیم.

هر ساله نمایشگاه کتاب فرصت ارزشمندی بود تا حضوری با خوانندگان محترم فصلنامه گفت‌وگو کنیم. متأسفانه امسال، به‌دلیل شیوع بیماری، این فرصت از دست رفت.

اما اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید، حتماً آن را ازطریق شبکه‌های اجتماعی با ما درمیان بگذارید. اگر هم می‌خواستید کتابی از انتشارات ترجمان بخرید، می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی ترجمان سفارش بدهید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را دریافت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً، از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیگیر تخفیف‌های آخرهفتۀ انتشارات ترجمان باشید.

فهرست روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌هایی که پازدهمین فصلنامه ترجمان را عرضه خواهند کرد تا چند روز آینده بر روی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ترجمان قرار خواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و آگاهی از نام و نشانی عرضه‌کنندگان فصلنامه در شهرهای مختلف با ما و همکارانمان تماس بگیرید:

• مؤسسۀ ترجمان: ۶-۸۸۵۲۶۳۷۳-۰۲۱
• شرکت پخش ققنوس: ۶۶۴۰۸۶۴۰-۰۲۱
• شرکت نشرگستر امروز: ۵۴۰۸۱۰۰۰-۰۲۱

برای خرید اینترنتی روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 167830 ساعت خبر : 2:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167830
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات