بالاخره کشکان فرو ریخت

بالاخره کشکان فرو ریخت

اگر هشدارهای کارشناسان در سال‌‌های اخیر جدی گرفته می‌شد کشکان فرو نمی‌ریخت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در چند سال گذشته به دفعات رسانه‌‌ها درباره مرگ تدریجی کشکان و فروریختن مادر پل‌های ایران هشدار داده بود اما کَشکو به حال خود رها شد تا عاقبت یکی از تاق‌‌های آن فرو بریزد.

تاقی که تخریب شده بخشی الحاقی از دوره قاجاریه به این پل بوده است. که البته این تاق اشلی برای مقایسه بنای قرن چهارمی و بنای قاجاری آن بوده است و این تاق توان‌مندی مهندسان ایرانی در قرن چهارم را نسبت به دوره قاجاریه به خوبی نشان می‌داده است.

کشکو در متون تاریخی کژکی است. یعنی رودی که از کش کوه می‌رود. کش در زبان لکی و مینجایی به معنی پهلو است. کشکان در بستری سخت و کوهشتانی به سیمره می‌ریزد و کرخه را می‌سازند.

بالاخره کشکان فرو ریخت

کرخه در لرستان است

به گفته دکتر سکندر امان‌اللهی بهاروند آل‌ حسنویه از لرهای منطقه شام امروزی بودند که در قرن چهارم در لرستان حکومت تشکیل دادند.

در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۱۳۹۳۰۹۱۳۱۳۱۱۱۵۷۴۳۴۲۱۹۳۲۳
علی مصطفی‌نژاد کارشناس و مدیر سابق پل‌های تاریخی لرستان درباره مشکلات به وجود آمده در پل کشکان در سال ۹۳ به تسنیم گفته بود: « یکی از مشکلاتی که مورد تائید کارشناسان است، ایجاد مرمت‌های ناصحیح و غیراصولی بود که در چند سال گذشته روی پل انجام‌شده است. شاید جنس سنگ‌هایی که در تعمیرات اخیر با جنس خود سنگ‌های اصلی بنا مطابقت دارد، اما نوع تراشکاری ظاهری سنگ‌های مرمت‌شده جدید، هویت تاریخی پل را برای بازدیدکنندگان نامشخص کرده است و قسمت‌های مرمت‌شده، با نمای امروزی ساختمان‌ها تفاوت دارند. افرادی که در حوزه انجام کارهای مرمتی فعالیت می‌کنند باید الفبای میراث فرهنگی را بدانند، حوزه مرمت را آموخته باشند و به حفظ بناهای تاریخی اعتقاد داشته باشند.»

پل کشکان
پل کشکان

همچنین مدیرکل سابق میراث فرهنگی لرستان با اشاره به مرمت غلط وسوءمدیریت پل‌های تاریخی گفته بود: «هرساله حدود پنج یا ده میلیون تومان برای نصب داربست پل‌ها هزینه شده است اما تا کارگاه آن تجهیز شده اعتبار از دست رفته است و این روند در این ۳۰ سال ادامه داشته است.» مهاجری‌نژاد به گلونی گفت: «داربست‌‌ها اصلا حفاظت خوبی برای کَشکو نبودند و بعد از شش سال بسیاری از قطعات آن به سرقت رفته بود و ما آنها را جمع کردیم. داربست‌هایی که پیمانکاران قبلی برای پل شکسته هم نصب‌کرده بودند به پل وصل نشده بود و مقاومتی ایجاد نمی‌کرد.»

به گزارش گلونی لرستان به عوان مهد پل‌های باستانی و تاریخی کشور و با داشتن پل‌های تاریخی از جمله کَشکو، شاپوری، صفوی، کلهر، گاومیشان، پل دختر و… سالانه فقط ۱۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت و نگهداری آنها دارد.

آیا فلک‌الافلاک هم به سرنوشت کَشکو دچار می‌شود؟

پایان پیام

کد خبر : 17076 ساعت خبر : 2:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17076
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات