مجلس وام ده میلیونی ازدواج را تصویب کرد

مدیرکل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان در گزارشی مهم‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی ( مرتبط با ورزش و جوانان) در خصوص لایحه بودجه ۹۵ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، داوود عزیزی در این گزارش از اجازه به شرکت‌های وابسته و تابعه به یازده وزارتخانه در خصوص انتشار اوراق مشارکت خبر داد و گفت: در بند الف تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور؛ به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب ۳۰شهریورماه ۱۳۷۶ تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال برای اجرای طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی و با رعایت ماده (۸۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و برای طرح‌هایی که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین خود در خصوص اصل و سود، منتشر کنند.

وی طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی این سازمان‌ها و نهادها را با اولویت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آب‌های مرزی، طرح‌های حمل و نقل به ویژه وسائط نقلیه برقی، طرح‌های آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن، تکمیل شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، نیروگاه‌های برق با اولویت پروژه‌های با راندمان بالا مانند تولید همزمان برق و آب شیرین و برق و گرما (CHP) و برق و گرما و سرما (CCHP) شبکه‌های انتقال و توزیع برق، احداث و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی، تبدیل گاز به فرآورده‌های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته عنوان کرد.

مدیرکل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان همچنین از موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سقف وام ازدواج زوجین خبرداد و افزود: در این بند الحاقی آمده است؛ به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پردخت قرار دهد.

در تبصره ۱ این بند الحاقی آمده است: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش می‌یابد.

بر اساس تبصره ۲، بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.

تبصره ۳ ناظر به این موضوع است که: بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک‌های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد.

عزیزی در ادامه با اعلام خبر افزایش قیمت خرده‌فروشی سیگارها و گران شدن ۵۰ تومانی هر نخ سیگار وارداتی، اظهار داشت: با اضافه شدن به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار وارداتی، تولید مشترک و تولید داخلی در سال ۹۵ در قالب عوارض در بند الحاقی تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۵ آمده است؛ از ابتدای سال ۱۳۹۵ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال و تولید مشترک ۳۵۰ ریال و تولید داخلی ۱۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود. وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است مبالغ مزبور را از واردکنندگان و تولیدکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۵۵ جدول شماره ۵ این قانون واریز نماید.

وی در عین حال افزود: در ردیف ۱۶۰۱۵۵ جدول شماره ۵ موضوع درآمد سیگارآمده است که هزینه آن بر اساس بند ب ماده ۶۹ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات دولت (۲) که اظهار می‌دارد: به منظورارتقای سلامت جامعه و کاهش مصرف دخانیات نسبت به وضع و اخذ عوارض از خرده فروشی سیگار اقدام کند.

درآمد حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و طی ردیفی که در بودجه‌های سنتواتی مشخص می‌شود به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب دولت به منظور کاهش مصرف دخانیات و آموزش، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش به خصوص ورزش همگانی در مدارس در اختیار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.

مدیرکل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان همچنین در خصوص تغییرات ردیف‌های وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری در لایحه بودجه در طول بررسی آن در کمیسیون تلفیق عنوان کرد که مبلغ ۹۹۰ میلیارد ریال بر اعتبارات عمرانی و جاری وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی و کمیته ملی المپیک اضافه شده است.

وی از جمله مهم‌ترین مصوبه مجلس شورای اسلامی در تغییر عنوان ردیف ۱۳۰۳۰۱ مرتبط به درآمدهای هزینه‌ای اختصاصی صرفاً از اجاره ساختمان‌ها و اراضی به کلیه درآمدهای مربوط به مصوبات قانون وزارت ورزش و جوانان به استثناء فروش ساختمان‌ها را دانست.

پایان پیام

کد خبر : 17150 ساعت خبر : 8:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17150
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات