پناهگاه حیات وحش میاندشت مامنی برای غزال ایرانی و یوزپلنگ آسیایی

پناهگاه حیات وحش میاندشت مامنی برای غزال ایرانی و یوزپلنگ آسیایی

به گزارش گلونی پناهگاه حیا‌ت ‌وحش میاندشت با مساحت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار از مناطق حفاطت شده استان خراسان شمالی است.

این پناهگاه شرق شهرستان جاجرم و جنوب شهر سنخواست قرار دارد.

این پناهگاه یکی از اولین مناطقی است که تحت حفاظت سازمان حفاطت محیط زیست قرار گرفته. این منطقه دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است. وجود رودخانه فصلی کال شور موجب شده که با مشکل بی آبی کمتری مواجه باشد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت مامنی برای غزال ایرانی

درصد بیشتری از پوشش گیاهی آن منطقه را گیاهان هالوفیت مانند گز، خارشتر، ریش بز، تاغ و گون تشکیل می‌دهد. از دیگر گیاهان منطقه می‌توان به گیاهانی چون اسپند، شور، زنبق، درمنه اشاره کرد. تاکنون ۱۲۰ گونه گیاهی در این منطقه شناخته شده است.

پوشش جانوری پناهگاه حیات ‌وحش میاندشت شامل جانورانی مانند روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، طرلان، عقاب شاهی، گراز، کفتار راه راه و … است.

همچنین زیست‌گاه مناسبی برای دو گونه جانوری غزال ایرانی (آهو) و یوزپلنگ آسیایی است. متاسفانه از دهه ۱۳۶۰ یوزپلنگ در آن دیده نشده و تعداد آهوهای آن از ۳۵۰۰ راس به ۳۰۰ راس در اواخر دهه هشتاد کاهش پیدا کرده است.

عوامل مختلفی این پناهگاه حفاظت شده را تهدید می‌کند، که از جمله آن‌ها چرای بیش از حد دام‌های اهلی است که تعدادشان به ۵۰ راس می‌رسد.

باعث مسرت است که در سال‌های اخیر قدم‌هایی در جهت کاهش این دام‌ها برداشته شده است. از دیگر عوامل شکار شکارچیانی است که در نتیجه‌ی شکار آن‌ها شاهد کاهش شدید تعداد راس‌های آهو هستیم. دشتی و هموار بودن این پناهگاه آن را به محل مناسبی برای شکار شکارچیان تبدیل کرده است.

با توجه به منحصر به فرد بودن این دو گونه جانوری یعنی غزال ایرانی و یوزپلنگ آسیایی ضروری است تدابیری در جهت حفاطت هر چه بیشتر این منطقه حفاظت شده اندیشیده شود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177871 ساعت خبر : 11:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177871
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات