دریاچه سد مهاباد نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در آذربایجان غربی

دریاچه سد مهاباد نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی جهان در آذربایجان غربی

به گزارش گلونی سد مهاباد در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی قرار دارد. مهاباد اولین شهری است که سد داخل آن قرار گرفته و نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی است. این سد یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

این سد در سال ۱۳۴۸ توسط مهندسان یوگسلاوی ساخته شده و امروزه جزو ده سد پر آب کشور است. در صورتی که میزان آب سد زیاد شود، مازاد آن به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

دریاچه سد مهاباد نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی جهان

ارتفاع سد مهاباد ۴۷.۵ متر و طول آن ۷۰۰ متر است. این سد به سد شاپور اول نیز معروف است.

اطراف دریاچه سد مهاباد، مناطق دیدنی زیادی دارد. از جمله این مناطق می‌توان به منطقه‌های جزیره، قاضی آباد، سرمیدان و تاقه دار اشاره کرد. همچنین جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه عبور می‌کنند.

هنگام عبور از این جاده‌ها، می‌توانید از مناطق زیبای آن که به واسطه دریاچه ایجاد شده  لذت ببرید.

اگر به دنبال دریاچه‌ای هستید که بتوانید تفریحاتی همچون قایق رانی، شنا و ماهیگیری را تجربه کنید، دریاچه سد مهاباد گزینه مناسبی برای شماست.

البته که باید توجه داشت خطر غرق شدن در دریاچه همانند سایر دریاچه‌ها وجود دارد. بنابراین با رعایت کامل موارد ایمنی برای شنا اقدام کنید.

از تفریحات دیگر در این دریاچه ماهیگیری است. انواع ماهی‌های کپور، زرد ماهی، ماهی سفید رودخانه‌ای، آمور و فیتوفاک را می‌توان در این دریاچه صید کرد.

البته باید توجه داشته باشید که صید ماهی در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد که فصل تخم گذاری ماهی‌هاست، ممنوع است.

برای رفتن به این دریاچه دو راه اصلی وجود دارد.

اولین مسیر، مسیری است که از طرف پارک ملت به سمت سد می‌توان رفت. برای رفتن از این مسیر باید از جاده پیرانشهر به سد برسیم.

مسیر بعدی مسیری است که از طرف جاده سردشت به دریاچه می‌رسد. در این مسیر دکه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از این دریاچه، فصل بهار و تابستان است. همچنین اگر در ایام نوروز به این دریاچه سد مهاباد بروید، می‌توانید با قدم زدن روی تاج سد، از لذت وصف ناپذیر آن شگفت زده شوید.

در سایر روزهای سال امکان پیاده روی روی تاج سد وجود ندارد.

لازم به ذکر است به دلیل آلودگی‌های ایجاد شده توسط گردشگران در این منطقه، راه‌های دسترسی به حاشیه سد از ۲ سمت «حمزه آباد» و «قاضی آباد» مسدود شده است. بنابراین در حال حاضر، امکان رفتن به حاشیه دریاچه با ماشین شخصی وجود ندارد.

لطفا محیط زیست را همانند خانه خود بدانیم تا همیشه از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

پایان پیام

نویسنده: فرشته تکراری

کد خبر : 178548 ساعت خبر : 8:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178548
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات