رشد مصرف قلیان در بین زنان بیشتر از مردان است

رییس مرکز سلامت محیط و کار گفت: متاسفانه مطالعات پراکنده نشان از رشد مصرف قلیان در زنان دارد و این رشد بیشتر از مردان ارزیابی می‌شود و به منظور اصلاح باورهایی غلط و کاهش مصرف قلیان اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر خسرو صادق‌نیت، در دومین همایش مدیران گروه‌های بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن بیان اهمیت موضوع شعار روز جهانی بدون دخانیات گفت: امسال موضوع قلیان محور اصلی توجه قرار گرفته و لذا این هفته به عنوان قلیان؛ سمی برای سلامت خانواده، نامگذاری شده است و اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای جهت ارتقاء آگاهی عمومی به ویژه در نسل نوجوان، جوان و زنان کشور در سطح ملی و همچنین در دستور کار بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: رشد مصرف قلیان در بین زنان بیشتر از مردان است و مضرات تنباکوهای معطر که به ترکیبات سرطان زای قطعی مانند؛ بنزن و فلزات سنگین آلوده هستند نگران‌کننده است و می‌بایست به منظور کاهش و حذف مصرف قلیان به ویژه تنباکو‌های معطر اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار افزود: مطابق پایش بازرسان بهداشت محیط، میزان عرضه مواد دخانی از جمله قلیان در حوزه تحت نظارت ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور کاهش و تقریبا به صفر رسیده است که در این میان تعامل نیروی انتظامی، اصناف و دانشگاهای علوم پزشکی کشور نتیجه بخش بوده است.

دکتر صادق‌نیت گفت: امسال، مطابق قانون جامع کنترل دخانیات و آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل ساماندهی مراکز عرضه دخانیات، ممنوعیت استعمال مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در دستور کار دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات قرار گرفته است و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر کاهش و حذف مصرف مواد دخانی تمرکز و تلاش بیشتری خواهند داشت.

پایان پیام

کد خبر : 18401 ساعت خبر : 3:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18401
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات