ابتدا باید جنگل زاگرس را انبوه کنیم

ابتدا باید جنگل زاگرس را انبوه کنیم

به گزارش گلونی همانطور که قبلا بیان شد، قطع بی‌­رویه درختان طی سالیان دراز در جنگل­‌های زاگرس، سبب شده است تا تراکم جنگلی کاهش پیدا کند.

از طرفی، عدم مراقبت و نگهداری صحیح از جنگل، من­جمله سهل ­انگاری­‌های انسانی در کنار عوامل طبیعی، سبب بروز آتش‌­سوزی­‌های جبران‌­ناپذیری در جنگل‌­های ایران خصوصا زاگرس شده است.‌

درنتیجه، تعداد بسیار زیادی از درختان مِنجمله بلوط و سایر گیاهان منطقه را از بین برده و خاک زاگرس اغلب عاری از پوشش گیاهی شده است.

در کنار این عوامل، چون همه این جنگل‌­ها به عنوان مرتع چرا می­‌شوند، امکان رویش نهال بسیار کمتر فراهم می‌شود. زیرا بذر درخت معمولا زمین مساعدی برای رویش پیدا نمی­‌کند.

ابتدا باید جنگل زاگرس را انبوه کنیم

حال برای نجات بلوط­ های زاگرس چه می‌­توان کرد؟

با کاشت بلوط می‌شود زاگرس را نجات داد.

از فرسایش و شسته شدن خاک جلوگیری کرد و نیز ظرفیت خاک را در نگهداشت آب بالا برد.

با بالا رفتن میزان نفوذپذیری آب در خاک­‌های جنگلی، آب کافی در اختیار ریشه درختان قرار خواهد گرفت، بنابراین رشد درختان بلوط در این مناطق سریع­تر خواهد شد.

طی چند سال اخیر، فعالانِ حیطه محیط­ زیست در تلاش هستند تا با ترویج فرهنگ اهداء بذر، نقش مهمی در بازیابی جنگل­‌های ایران، به‌خصوص گونه­ های درختی کم­یاب‌­تر و گونه­ هایی که در معرض خطر نابودی هستند ایفا کنند.

درخت بلوط نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ابتدا باید جنگل زاگرس را انبوه کنیم
ابتدا باید جنگل زاگرس را انبوه کنیم

البته هنوز راه طولانی‌­ای در پیش است و بذرهای بلوط بسیاری چشم انتظارند تا به دستان ما ریشه در خاک بسپارند و روزی سایه سترگ خود را بر خاک زاگرس بیاندازند…

فقط با یک اقدام نمی­‌توان به کمکِ بلوط شتافت.

برای تحقق این مهم، باید چرای دام را نیز در این مناطق ممنوع کرد تا نهال­‌ها بزرگ شوند و خاک در سایه قرار گیرد و رطوبت خاک حفظ شود.

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ، کارشناس ارشد محیط ­زیست

با سپاس از کتاب‌های نردبان

منابع:

شمه‌­ای درباره جنگل‌­های ایران (وزارت کشاورزی) ۱۳۲۱

جنگل­‌شناسی جلد دوم (دانشگاه تهران) ۱۳۲۹

کد خبر : 189606 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=189606
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات