از لغو کنسرت‌ها تا مانکن‌ها و جشنواره کن

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استقبال چشمگیر مردم از بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره و از فروش بیش از ١٨٧میلیارد تومانی این نمایشگاه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسین نوش‌آبادی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با تبریک اعیاد شعبانیه و سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، از این روز به عنوان نقطه عطف تاریخ درجنگ ودفاع مقدس یادکرد.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری بشریت نیازمند صلح، عدالت و امنیت است. ظلم و ستم، تبعیض و بی عدالتی، ناامنی و افراطی‌گری، جنگ‌های فرقه‌ای و خانمانسوز بیش از گذشته ملت‌های جهان را تهدید می‌کند و انسان‌های روی کره زمین را بیش از هر زمان دیگر در انتظار مصلحی عدالتخواه و عدالت جو قرار داده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتقاد به مهدویت و ناجی مصلح منحصر در تفکر شیعی و مسلمانان نیست. همه ادیان الهی در آموزه‌های دینی خود بر این باورند که برچیدن بساط ظلم و رفع نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سایه ظهور و قیام یک منجی الهی و نهضت جهانی است که بتواند با غلبه بر قدرت‌های سلطه‌گر و نامشروع نظامی بر پایه عدالت، معنویت و مبتنی بر اصول انسانی و عقلانی و برخوردار از صلح و امنیت پایه‌ریزی کند.

وی در ادامه با اشاره به سالروز آزادی خرمشهر گفت: امروز سوم خرداد سالروز آزادسازی و فتح خرمشهر مظلوم است. درود می‌فرستیم بر حماسه‌سازان فتح خرمشهر و ایثار و جوانمردی کسانی که سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر دادند و معادله نبرد را به نفع رزمندگان اسلام و جبهه ایران اسلامی دگرگون کردند.

نوش‌آبادی افزود: این حادثه جاودان و به یاد ماندنی نشان داد با برنامه‌ریزی، هوشمندی و ظرفیت‌سازی می‌توان کشور را در برابر حوادث مشابه مصونیت بخشد و با رصد حوادث و تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی و بهره‌گیری از وحدت و یکپارچگی ملی و حفظ فرهنگ ارزش‌های دفاع مقدس و اعتماد به جوانان انقلابی بر همه مشکلات فائق آمد و راهبردهای نظام سلطه را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ناکام گذاشت.

استقبال از درخشش سینماگران در کن

وی درباره انتخاب شهاب حسینی و اصغر فرهادی به عنوان بازیگر و سینما گر برتر در جشنواره کن گفت: از ورود برخی فیلم‌های ایرانی در جشن کن خوشحال و استقبال می‌کنیم که محصولات سینمایی ما در جهان می‌درخشد. خوشحالیم که هنرمندان ایرانی درجهان حرفی برای گفتن دارند و در چرخه بین‌المللی قرار می‌گیرند.

معاون وزیر ارشاد گفت: فیلم‌های ما باید دارای ارزش‌های ایرانی اسلامی باشد. باید با تولید فیلم‌های بهتر فیلم‌های خودمان را به جهان عرضه کنیم.

وی افزود: نگاه غربی‌ها به کشورهای جهان سوم نگاه برتری جویانه است وخودشان را همواره برترجلوه می‌دهند.

باید در کنار فیلم سازی، محتواسازی کنیم و در معرفی تمدن وفرهنگ ایرانی اسلامی و…. در جهان تلاش کنیم. قطعاً مسئولان ذی ربط نیز در ایران برنامه‌هایی را برای تجلیل خواهند داشت.

سخنگوی وزارت ارشاد درادامه به ملاقات‌های وزیرارشاد با برخی علما ومراجع اشاره کرد وگفت: فرهنگ وهنر کشور ما پیوند خورده با موازین دینی، مذهبی واسلامی است.

نوش‌آبادی گفت: همه ساله در چندین نوبت در فواصل مختلف وزیر ارشاد برای تعامل با مراجع و علما و ارائه توضیحات و استفاده از نقطه نظرات و رهنمودهای آنها به قم سفرمی‌کنند.

به گفته وی، این تعامل ضروری و اقتضا می‌کند برای رفع برخی شبهات و ابهامات در جامعه این ارتباطات وجود داشته باشد.

وی به ملاقات اخیر وزیر ارشاد با علما و مراجع اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع حج امسال وکارشکنی‌های سعودی‌ها این ملاقات‌ها صورت گرفت و شروط تعیین‌شده ازسوی سعودی‌ها به استحضارمراجع رسید.

به گفته وی بسیاری از مراجع و علما نیز با توجه به شروط غیرعقلانی وغیرمنطقی سعودی‌ها وکارشکنی آنها، بهتردانستند که حج با این شرایط برگزار نشود.

مجوزها برای اجراست نه لغو

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در ادامه در پاسخ به لغو برخی کنسرت‌ها در کشور و مواضع ارشاد چیست؟ اظهارداشت: اتفاقات اخیر لغوکنسرت‌ها برای وزارت ارشاد و مسئولان ارشد کشور خوشایند نیست و همه از آن ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

نوش‌آبادی ادامه داد: وزارت ارشاد برای مجوزهایی که صادر می‌کند مدافع آن هم هست و معتقد است وقتی اثری مجوز می‌گیرد باید اجرا شود و این یک اصل است. به گفته وی همگان باید قانونمند باشیم و به قانون و ضوابط احترام بگذاریم.

نوش‌آبادی تصریح کرد: اگر وزارت ارشاد مجوزی می‌دهد قطعاً خودش هم پاسخگوی همه جوانب آن خواهد بود لذا نیازی به دخالت دیگران نیست. وی تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات اخیر در مجاری طبیعی نیست و خلاق عرف است.

به گفته وی موسیقی ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و لذا لغو کنسرت‌ها در کشور فضای خوبی را در جامعه به وجود نیاورده است.

معاون حقوقی وزیرارشاد تاکید کرد که به صلاح کشور نیست برخی تسویه حساب‌های شخصی، سیاسی، جناحی و…به مسائل هنری کشور کشیده شود.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد که در این زمینه مکاتباتی با مسئولان ذی ربط توسط وزیر ارشاد شده و جلساتی نیز دراین رابطه برگزار شده است.

اختیار اداره شبکه‌های ماهواره‌ای دست ما نیست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تبلیغ برخی محصولات فرهنگی هنری هنرمندان ایرانی در شماری از شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: البته اختیار اداره شبکه‌های ماهواره‌ای در اختیار وزارت ارشاد نیست ولی چنانچه مطالبی آگاهانه یا ناآگاهانه خلاف موازین کشورمان در اختیار این گونه شبکه‌ها قرر گیرد، قطعاً برخورد خواهد شد.

وی افزود: هرگونه تبلیغ محصولات فرهنگی هنری در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است و لذا چنانچه صاحبان آثار اقدام به تبلیغات غیرقانونی در این‌گونه شبکه‌ها بکنند، قطعاً در داخل کشور با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

به گفته نوش‌آبادی، البته بخشی از این نوع کارها به دلیل نارسایی شبکه‌های رسانه‌ای خودمان است، چرا که اگر بستر مناسب به صورت عادلانه برای صاحبان آثار فراهم شود، دیگر نیازی به تبلیغ شبکه‌های خارجی نیست.

نوش‌آبادی افزود: پس ما باید نسبت به رفع ضعف و ناکارآمدی رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی درخصوص تبلیغات محصولات فرهنگی و هنری تلاش کنیم و آنها بستری را مناسب برای این امور ساماندهی کنند.

 فعالیت برخی گالری‌ها به‌صورت شخصی است

نوش‌آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی گالری‌ها در سطح کشور اقدام به نمایش آثاری می‌کنند که در عرف جامعه نیست و ارشاد چرا برخورد نمی‌کند، گفت: بسیاری از این گالری‌ها به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، لذا فقط مجوز آنها از طریق ارشاد آن هم به‌صورت مقطعی صادر می‌شود.

به گفته وی، ما فقط بر آنها نظارت داریم؛ موضوع محتوای این گالری‌ها برعهده موسسه یا افراد مجوزگیرنده است که باید در این رابطه پاسخگو باشند.

معاون حقوقی وزیر ارشاد تصریح کرد: البته اگر در نظارت و ارزیابی‌های ما به این جمع‌بندی برسیم که محتوای این گالری‌ها مغایر اصول دینی و ارزش‌های اخلاقی است، قطعاً نسبت به جمع‌آوری آنها برخورد خواهیم کرد.

مدل‌سازی مانکن‌ها خارج از عرف قابل تأمل نخواهد بود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که موضوع مدل‌سازی مانکن‌ها در کشور رو به گسترش است، مواضع وزارت ارشاد در این زمینه چیست؟ گفت: اگر مدل‌سازی‌های مانکن‌ها در حد متعارف باشد، قطعاً حساسیتی نسبت به آن وجود نخواهد داشت و لذا اگر هرگونه فعالیتی در این رابطه خارج از چارچوب قوانین و ضوابط باشد و پایبندی اصول اخلاقی نباشند؛ به طور قطع طبق ضوابط و قوانین با آنها برخورد خواهد شد.

نوش‌آبادی تاکید کرد: اگر مدل‌سازی مانکن‌ها از عرف خارج شود، قابل تأمل نخواهد بود و در کشور ما جایی ندارد.

وی تاکید کرد: قرار نیست مدل‌های غربی همان گونه که در کشورهایشان به نمایش گذاشته می‌شوند، در کشور ما هم آن گونه به نمایش گذاشته شوند.

وی به تمامی افراد که از این گونه مانکن‌ها استفاده می‌کنند توصیه کرد پایبند اصول اخلاقی بوده و در چارچوب قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند.

 وزیر ارشاد نسبت به فیلم‌های چالش‌برانگیز حساسیت دارد

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که جنتی در دیدار با برخی مراجع اعلام کرده بود که اگر فیلم ۵٠ کیلو آلبالو را قبل از اکران دیده بودم، اجازه انتشار و اکران آن را نمی‌دادم، گفت: نکته‌ای که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه اشاره کردند، دلیل بر این نیست که شورای اکران و نظارت در برخی فیلم‌ها توجه و نظارت نداشته است.

وی افزود: مطلب ایشان برخی حساسیت‌ها و ملاحظات در فیلم بوده که در نظر گرفته نشده است.

نوش‌آبادی افزود: وزیر درباره فیلم‌هایی که جامعه نسبت به آن حساسیت نشان دهد یا چالش‌برانگیز و نقدی در آن باشد، شخصاً پیگیری می‌کنند؛ در رابطه با این فیلم نیز اعلام داشته‌اند که پیگیری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان این که این فیلم مغایرتی با ضوابط فرهنگی و هنری کشور ندارد و فقط بخش‌هایی از آن ممکن است مورد سؤال عده‌ای قرار گرفته باشد، تاکید کرد:‌ در عرضه‌های بعدی این فیلم (شبکه‌های خانگی) بخش‌هایی که نیاز به اصلاح دارد، حتماً اصلاح خواهد شد.

زیبنده کشور ما نیست فیلم‌هایش توسط شرکت غیرایرانی عرضه شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارائه اغلب فیلم‌های خوب ایرانی در جشنواره‌های خارجی، تاکید کرد: باید برای این جشنواره‌ها برنامه داشته باشیم و مکانیزمی تعریف کنیم تا کسانیکه این قابلیت را در خود می‌بینند که آثارشان در عرصه‌های جهانی عرضه شود، مجرایی برایشان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است افرادی یا آثاری به عنوان نماینده ایران در جایی حضور داشته باشد برنامه‌ریزی صورت گیرد چرا که برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه واکنش به کسب دو جایزه از جشنواره کن برای سینمای ایران چیست و آیا قرار است تجلیل ویژه‌ای از این هنرمندان به عمل آید، گفت: ما از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی از جمله کن خوشحال و استقبال می‌کنیم از اینکه محصولات سینمایی ما این گونه می‌درخشد و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده است خرسندیم.

نوش‌آبادی افزود: فیلم‌هایی که به جشنواره‌های جهانی می‌روند علاوه بر اینکه باید از ویژگی‌های فیلم استاندارد برخوردار باشند باید واجد فرهنگ، تمدن و پیشرفت‌های ملت هم باشند.

به گفته وی ما باید در آینده با تولید فیلم‌های بهتر و با در نظر گرفتن ویژگی‌های کشوری که صاحب تمدن و اخلاق است ایده‌های خود را عرضه کنیم بنابراین صرف حضور و به دست آوردن امتیاز کافی نیست اگرچه آنچه اتفاق افتاده ارزشمند است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با این حال نباید رضایت به این امر دهیم که نگاه غربی‌ها به کشورهای آسیایی و جهان سوم همیشه برتری‌جویانه باشد، باید بتوانیم در کنار فیلمسازی، برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی محتواسازی هم کنیم.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به اینکه چه حمایتی از سینمای ایران در حضور عرصه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و با توجه به بحث‌هایی که درباره یک شرکت عربی در فیلم ‘فروشنده’ عنوان شده است، گفت: وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود.

وی افزود: البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعاً رعایت می‌شود و نکته اینجاست که نباید عنان بخش خارجی سینما را به کشورهای دیگر بسپاریم.

پایان پیام

کد خبر : 19026 ساعت خبر : 5:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19026
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات