فروش ۲۵میلیارد تومانی آثار هنری در حراج تهران

پنجمین دوره«حراج تهران» با ثبت فروش ۲۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان و فروش ۷۹ اثر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، این رویداد شامگاه ۷ خرداد ماه با اجرای حسین پاکدل –نمایش‌نامه نویس و مجری- در هتل پارسیان آزادیآغاز برگزار شد. میکروفن این مجری در ابتدا دچار مشکل بود تا جایی که او را مجبور به تعویض میکروفن کرد.

پاکدل پیش از فرود آوردن اولین ضربه چکش، در سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم در هفته‌ای این حراج برگزار می‌شود که برنده شدن ۲ جایزه از ۷ جایزه اصلی فستیوال کن توسط اصغر فرهادی و شهاب حسینی افتخاری را برای ایرانیان رقم زد. امیدوارم بتوانیم با چنین اتفاقاتی سهم خود را از گردش مالی فرهنگ و هنر دنیا بگیریم. ما اکنون سهم اندکی را داریم و با توجه به برگزاری ۴ دوره از حراج تهران پیش‌بینی می‌شود در ده سال آینده حرکت شتابنده هنر کشور به سرعت نور جلو برود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دعوت «حراج تهران» بخش کلاسیک را من اجرا کردم و به علت این‌که رضا کیانیان اعلام کرد که دیگر مجری این مراسم نخواهد بود، من از این دوره آن را اجرا می‌کنم.

علی جنتی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- و علی مرادخانی -معاون هنری وزارت ارشاد- در یک سوم پایانی مراسم در سالن حضور پیدا کردند.

شهرداد روحانی، محمد بهشتی، علی دایی، الناز شاکر دوست وعاطفه رضوی از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم بودند.

طبق قانون این حراجی افزایش قیمت تا سقف ۲۰ میلیون تومان هربار ۱ میلیون، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون هربار ۲ میلیون، میان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون هربار ۵ میلیون تومان، میان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هربار ۱۰ میلیون، میان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هربار ۲۰ میلیون و از ۴۰۰ میلیون تومان به بالا هر بار ۵۰ میلیون تومان بود.

اثر رنگ روغن و ورق طلا روی بوم ناصر اویسی به عنوان اولین اثری که در این مراسم برای فروش گذاشته شد، ۹۵ میلیون تومان چکش خورد. خریدار این اثر الناز شاکردوست –بازیگر- بود.

رتبه اول و دوم فروش میان ۸۰ اثر ارائه شده در این دوره از «حراج تهران» به دو تابلو از مجوعه تنه‌های درخت سهراب سپهری تعلق گرفت، اثر اول این هنرمند به ۳ میلیارد و اثر دوم او ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

پس از آن اثررنگ و روغن منوچهر یکتایی یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون، «تعالی» محمود فرشچیان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون، «ص+ه+ص» حسین زنده رودی یک میلیارد، «رقص آبی» محمد احصایی یک میلیارد، «خانواده سبز» منیر فرمانفرماییان ۹۰۰ میلیون، اثر ترکیب مواد روی گونی منصور قند ریز ۸۵۰ میلیون، «طبیعت بی‌جان» بهمن محصص ۸۵۰ میلیون، اثر رنگ و روغن منوچهر یکتایی ۷۰۰ میلیون تومان، اثر ترکیب مواد روی بوم حسین زنده رودی ۶۵۰ میلیون، اثر ترکیب مواد روی بوم حسین کاظمی ۵۵۰ میلیون و اثر دولَت «خاطرات انهدام، سال صفر سال یک» آیدین آغداشلو ۵۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تنها اثر فروخته نشده در پنجمین دوره حراج تهران، «مرغ سعادت» بیژن رافتی بود که ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود. کف فروش این حراج ۳۰ میلیون تومان و متعلق به اثر حسین‌علی ذابحی بود.

یک اثر از پرویز کلانتری نقاش و تصویرگری که ۳۱ اردی‌بهشت‌ماه و تقریبا یک هفته پیش از برگزاری این رویداد درگذشت، در «حراج تهران» ارائه شده بود و زمانی که نوبت به فروش آن رسید پاکدل از حاضران درخواست کرد تا چند لحظه‌ای به احترام او بایستند. این اثر که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ارزش‌گذاری شده بود، در نهایت ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شد.

در این رویداد ۱۴ اثر کلاسیک ارائه شده بود که در میان آن‌ها تابلوهای «تک چهره نظام الملک» از علی اکبر مزین الدوله ۸۵ میلیون، تک چهره داماد ناصرالدین شاه از حسین ارژنگی (میر مصور) ۸۵ میلیون، «سقا» از علی اصغر پتگر ۶۰ میلیون تومان، «آرامگاه سعدی» علی رخساز ۴۴ میلیون تومان، «شالیزار» از محسن سهیلی ۵۵ میلیون، «دهکده‌ای در کنار رود سن» از ابوالحسن صدیقی (خالق مجسمه‌های فردوسی، خیام و نادرشاه) ۶۰ میلیون تومان، «مدرسه چهار باغ اصفهان» از میشا شهبازیان ۵۰ میلیون تومان، «شاه شجاع و حافظ» از حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی ۱۳۰ میلیون و «قلعه کوک» حسین قوللر آغاسی ۷۵ میلیون تومان فروخته شد. «بارگاه منوچهر» محمد مدبر نیز که ۶۰ تا ۸۰ میلیون قیمت‌گذاری شده بود، ۵۵ میلیون تومان خریداری شد.

«تک چهره فخرالملک اردلان» از کمال الملک ۲۶۰ میلیون از مجموعه آثار کلاسیک، فروش قابل توجهی داشت و قیمت تابلو «پیرمرد چپقی» جعفر پتگر که ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود، به شکل حیرت آوری تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و با این رقم به فروش رسید.

از سویی پاکدل برای تابلو «شبستان مدرسه چهارباغ اصفهان» اثر عیسی بهادی در قیمت ۹۰ میلیون تومان چکش زد، اما با همهمه خریداران مواجه شد او سپس با بیان این‌که « در همه دنیا مرسوم است اگر چکش حراج زده شود و بلافاصله قیمت پیشنهادی بالاتری توسط خریدار داده شود، می‌توان اثر را دوباره فروخت» برای بار دوم و با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان برای این اثر چکش زد.

در ادامه اجرای همین بخش، اشتباهی رخ داد و مانیتور سالن به جای تصویر تابلوی ارائه شده از علی محمد حیدریان در این رویداد، تصویری از یک تابلوی دیگر را نمایش داد که جزء آثار این دوره از حراج تهران نبود. این مشکل تا زمان فروخته شدن اثر رفع نشد. اثر «منظره» علی محمد حیدریان ۹۵ میلیون تومان چکش خورد.

دو اثر ترکیب مواد روی آلومینویم کشیده شده روی چوب از بهجت صدر با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شدند.

یک اثر رنگ روغن ناصر عصار با ۲۰۰ میلیون تومان که کمینه قیمت ارزش‌گذاری این اثر بود به فروش رفت و اثر دیگری از این هنرمند ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر ترکیب مواد روی فیبر حسین کاظمی با دو برابر بیشینه قیمت خود یعنی۲۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

در این میان، فروش دو اثر از قانون افزایش قیمت این حراج تبعیت نکرد و در حالی‌که قیمت «من و پرواز» جلال ضیایی‌پور به ۷۰۰ میلیون رسیده بود با درخواست یکی از خریداران به جای ۷۵۰ میلیون به قیمت ۷۲۰ میلیون تومان به وی فروخته شد. از طرفی همین موضوع برای آخرین اثر این حراج که متعلق به منوچهر یکتایی بود، تکرار شد و به جای ۵۰ میلیون، با ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت به فروش رفت.

چهارمین نسخه «هیچ» پرویز تناولی ۲۸۰ میلیون و اثری از مجموعه دیوار این هنرمند با بیشینه قیمت ارزش‌گذاری شده خود یعنی ۴۰۰ میلیون فروخته شدند. از طرفی مجسمه‌های پسر و دختر آهنی ژازه تباتبایی ۱۹۰ میلیون و تابلویی از این هنرمند ۲۰۰ میلیون چکش خوردند.

اثری از مجموعه «گروگان‌ها» بهمن دادخواه ۱۱۰ میلیون، تابلوی ۵ لته «شکار حیوانات» علی‌اکبر صادقی ۴۵۰ میلیون، اثری از ترکیب مواد روی آلومینیوم کشیده شده روی بوم توسط مسعود عرب‌شاهی ۴۵۰ میلیون به فروش رفتند.

کویر سبز رنگ جلال شباهنگی ۳۴ میلیون، طبیعت بی‌جان لیلی متین دفتری ۱۴۰ میلیون، اثر رنگ روغن روی بوم سیراک ملکونیان ۲۰۰ میلیون، اثر هادی هزاوه‌ای ۶۰ میلیون، پرتره‌ای از مهدی ویشکایی ۱۴۰ میلیون، اثر رنگ روغن ایران درودی ۱۰۰ میلیون، اثر رنگ روغن روی مقوا منصوره حسینی ۵۰ میلیون، اثر ترکیب مواد روی چوب پروانه اعتمادی ۲۴۰ میلیون، اثر مرکب روی مقوا محمد ابراهیم جعفری ۳۲ میلیون، اثر ترکیب مواد روی بوم سیراک ملکونیان ۹۰ میلیون، منظره‌ای از عبدالرضا دریابیگی ۸۵ میلیون فروخته شدند.

دو تابلو تک چهره و پنج چهره در این حراجی از هوشنگ پزشک‌نیا به فروش گذاشته شد، که به ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شدند. همچنین اثری از فریده لاشایی ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

«درخت دوستی» جلیل رسولی ۲۴۰ میلیون، اثر نقاشی‌خط نصرالله افجه‌ای ۲۲۰ میلیون و اثر رضا مافی با بیشینه قیمت ارزش‌گذاری شده خود یعنی ۱۶۰ میلیون تومان چکش خوردند.

اثر ارائه شده جواد حمیدی ۶۵ میلیون، اثر کی‌خسرو خروش ۹۵ میلیون، اثر صدالقت جباری ۱۲۰ میلیون، اثر کوروش شیشه‌گران ۲۲۰ میلیون، اثر ابوالقاسم سعیدی ۳۰۰ میلیون، «بهار در گیلان» حسین محجوبی ۷۵ میلیون، اثر احمد اسفندیاری ۴۲ میلیون، اثر منوچهر نیازی ۶۰ میلیون، اثر محسن وزیری مقدم ۱۸۰ میلیون، اثر جعفر روح‌بخش ۱۰۰ میلیون تومان و اثر «لا اله الی الله» محمد احصایی ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.

نقاشی سه بعدی انتزاعی غلامحسین نامی ۱۹۰ میلیون تومان خریداری شد. این هنرمند در این مراسم حضور داشت.

اثر اکلریک روی بوم سونیا بالاسانیان ۱۲۰ میلیون، تابلوی مسعود عربشاهی ۲۸۰ میلیون، اثر ترکیب مواد روی مقوا منیر فرمانفرماییان ۱۲۰ میلیون، پرتره رنگ روغن روی بوم مهدی ویشکایی ۳۶۰ میلیون، اثر هانیبال الخاص ۱۲۰ میلیون، اثر احمد اسفندیاری ۷۰ میلیون و اثر محمود جوادی‌پور ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

یکی از تفاوت‌های «حراج تهران» و «حراج ملی» در این است که در «حراج ملی» تا زمانی که قیمت به کمینه قیمت کارشناسی شده نرسیده باشد، اثر به فروش نمی‌رود اما در «حراج تهران» چند اثر از جمله اثر محمد مدبر با قیمتی پایین‌تر از کمینه قیمت چکش خوردند.

پایان پیام

کد خبر : 19214 ساعت خبر : 8:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19214
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات