درختان کهنسال چنار، جاذبه گردشگری در سعدآباد

چند اصله درخت چنار با قدمت تقریبی بیش از  ۳۰۰ سال کنار مسیر اصلی مقابل موزه استاد بهزاد این روزها به دلیل وجود لانه چندین نوع پرنده و به گوش رسیدن صدای آوازشان، بازدیدکنندگان مجموعه به ویژه گردشگران خارجی را به خود جذب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یکی از این درختان که خشکه‌دار است  به دلیل ارتفاع زیاد، وجود حفره‌های فراوان و قرار گرفتن در محلی مناسب از نظر درجه حرارت محیط شرایط زیست گونه‌های بسیاری را در خود فراهم آورده که در این فصل سال می‌توان به انواع پرندگان نظیر دلیجه کوچک، دلیجه بزرگ، مرغ مینا، سار،  شاه طوطی و گنجشک اشاره کرد که همگی بر روی همین درخت لانه دارند.

مسئول مرکز مطالعات باغ موزه در این باره گفت: عکاسی و شناسایی پرندگان این درختان نیز توسط آقای قاسم چابک فعال در حوزه پرنده نگری انجام شده است. از میان آنها دلیجه کوچک پرنده مهاجری است که در فصل بهار برای زادآوری از آفریقا به سعدآباد می‌آید و در این درخت و برخی درختان بلند دیگر مجموعه دیده می‌شوند.

معصومه رضوان‌فر افزود: درختی که به سن دیرزیستی خود رسیده و بعد به طور طبیعی و تدریجی خشک شده است خشکه‌دار نامیده می‌شود. از نظر اکولوژی و دیدگاه جنگل‌شناسی نزدیک به طبیعت خشکه‌دار یک درخت زنده است و در چرخه زیستی اکوسیستم باغ سعدآباد نیز از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

وی توضیح داد: با پایان عمر فیزیولوژیک درخت وظایف اکولوژیکی آن در اکوسیستم ادامه می‌یابد. در واقع این درختان، باعث استقرار یا انتشار قارچ‌های ماکروسکوپی، خزه‌ها، اپی فیت ها، حشرات، خزندگان و پرندگان بی شماری شده و غنای تنوع زیستی باغ را افزایش می‌دهند و  جزئی از طبیعت محسوب می‌شود.

گفتنی است جاذبه‌های طبیعی سعدآباد به لحاظ شرایط توپو گرافی و اقلیمی بسیار خاص و ارزشمند است  که حفاظت و حراست از آن وظیفه‌ای همگانی می‌باشد.

پایان پیام

کد خبر : 19338 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19338
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات