فیلم انجمن شاعران مرده فیلمی از پیتر ویر ایتالیایی

فیلم انجمن شاعران مرده،

به گزارش گلونی از بین تمام مخلوقات شاید تنها انسان‌ها باشند که گاهی فلسفه وجودی‌شان را در میان قیل‌و‌قال‌های زندگی گم می‌کنند و ناخواسته به وادی سرگشتگی سر‌ می‌نهند.

سرگشتگی مهمترین رهاورد قوه‌ی عقل و اختیاری است که به انسان داده شده ‌است.

شیر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند برای چه زنده است.

او مي‌داند که باید شکار کند و رفع نیازش هم از همین راه است برای همین، هیچ‌وقت برای انجام یا عدم انجام این کار مردد نمی‌شود چون اختیاری برای انتخاب از خویش ندارد.

برعکس اما انسان‌ها گاهی چرایی بودنشان را در میان انبوهی از انتخاب‌ها گم می‌کنند و دست به انتخاب‌هایی غلط می‌زنند.

برخی هم از ترس انتخاب اشتباه خود را به مسیر می‌سپارند اما چیزی که دراین میان هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند مختار بودن انسان در چطور درک کردن زندگی و سپری کردن آن با هر میل و رغبتی است.

فیلم انجمن شاعران مرده به کارگردانی (پیتر ویر) ایتالیایی است که  از کتابی با همین عنوان و به قلم روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی به نام (نانسی اچ.کلاین‌بام) اقتباس شده‌ است.

فیلم انجمن شاعران مرده

این فیلم روایتگر برهه‌ای از زندگی چند دانش‌آموز در کالج ولتون است که با ورود معلم جدید ادبیات انگلیسی به نام ‌آقای کیتینگ با بازی زیبای (رابین ویلیامز)، فرصت رهایی از پوسته خشک و بی‌روح این کالج که بر تن هریک ازدانش‌آموزان با شعار سنت، افتخار، انضباط و سرافرازی شده‌است، به آن‌ها داده می‌شود.

دانش‌آموزان این معلم در هر جلسه از کلاس درس، با نگرشی تازه نسبت به خود و زندگی‌شان آشنا می‌شوند.

در این بین چند نفر از محصلین تصمیم به تشکیل دوباره انجمنی با نام (شاعران مرده) می‌گیرند.

در این انجمن هریک از آن‌ها می‌تواند ساعاتی فارغ از انتظارات خانواده و جامعه، در نقش واقعی خویش فرو رود و جوهره زندگی را تمام و کمال سرکشد.

تاد که دانش‌آموز موفقی است و به خواست والدین‌اش در این مدرسه تحصیل می‌کند بیشترین تاثیر را از معلم خویش می‌گیرد و با حرف‌های او جسارت رفتن به دنبال علاقه‌اش یعنی هنر و نویسندگی را پیدا می‌کند و بدین صورت برای اولین بار با انتخاب خود به روی صحنه تئاتر می‌رود و به قول آقای کیتینگ (دمِ خویش را برای زندگی کردن، غنیمت می‌شمارد).

فیلم انجمن شاعران مرده تلنگری برای دوباره پیدا کردن خویش برای کسانی است که دست از زندگی شسته‌اند و یا خویش را به دریای زندگی سپرده‌اند.

تک‌تک جملات فلسفی این فیلم همچون (باید برای شنیدن صدای درونی‌تان تلاش کنید زیرا هرچقدر دیرتر شروع کنید این صدا را کمتر می‌شنوید) و ده‌ها جملات دیگر همگی این نکته را یادآور می‌شوند که: هرکس برای زندگی‌اش باید یک ناخدا باشد.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 195156 ساعت خبر : 10:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=195156
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات