همکاری باستان‌شناسی ایران و آلمان در خراسان شمالی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی از آغاز همکاری مشترک باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی در استان خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد سویدانلویی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی افزود: طی پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۹۱ در محوطه تاریخی “ریوی” واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان انجام شد باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف، موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران که با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد کرده است جهت همکاری در پروژه باستان شناسی محوطه ریوی استان خراسان شمالی اعلام آمادگی نمود. طی سال ۱۳۹۴ با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی بازدیدها و جلسات مختلفی در خصوص نحوه این همکاری­های بین المللی برگزار شد و در اردیبهشت ماه سال جاری با حمایت و صدور مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور این پژوهش‌ها آغاز گردید. با توجه به لزوم برنامه‌ریزی مناسب بلندمدت جهت بهره‌مندی از قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری این پروژه، از رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور دعوت شده است تا به استان خراسان شمالی سفر کند و از محوطه تاریخی ریوی و فعالیت‌های هیئت باستان‌شناسی ایرانی – آلمانی بازدید نماید.

در روند کاوش‌های باستان‌شناسان استان که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به‌دست آمد که از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۱۵۰۰ سال تداوم استقراری داشته است. اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی از محوطه ریوی به‌دست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است.

با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با حمایت پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و موسسه باستان‌شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان “پروژه باستان‌شناسی ریوی” جهت کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی به‌مدت ۵ سال برنامه‌ریزی نمود و در آغاز این همکاری که از ابتدای خرداد ماه سال جاری با همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان شروع شده است بررسی‌های ژئوفیزیک و مطالعات آزمایشگاهی یافته‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی در حال انجام است.

پایان پیام

کد خبر : 19610 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19610
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات