اولین حیوان اهلی شده چه نام داشت؟

اولین حیوان اهلی و گوشتخواری بزرگ که رقیبی جدی برای غذای ما بود

اولین حیوان اهلی شده چه نام داشت؟

قسمت دوم؛ برای مطالعه قسمت‌های دیگر اینجا کلیک کنید.

به گزارش گلونی آرش مودی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: قبل از آنکه بهترین دوست چهارپای شما یاد بگیرد که توپ‌های تنیس شما را جمع کند و یا فوتبال را کنارتان از تلویزیون تماشا کند، اجدادشان با حیوانات وحشی کاملاً در رقابت گاه خشونت آمیز بودند.

پس چگونه این رابطه تغییر کرد؟ چطور گرگ‌ها از رقیبی جدی برای ما به دوستی نزدیک بدل شدند؟

اولین حیوان اهلی شده

به احتمال زیاد انسان کهن سنگی نوزاد بیشتر پستانداران چون روباه و شغال را تصادفا برای مدتی در اسارت داشته است اما بخاطر آنکه آنها حیوانات چندان اجتماعی نیستند همراهی آنها با انسان تا مرحله بلوغ دوام نمی‌آورد.

شاید اجداد ما برای اولین بار حدود نیم میلیون سال پیش به این ترتیب با گرگ‌ها نیز مرتبط شده‌اند.

گرگ‌ها و انسان اولیه مشترکات بسیاری داشتند. هر دو شکارگران دسته جمعی بودند و گروه‌های آنها سازمان اجتماعی فشرده‌ای داشته است.

انسان و گرگ در اواخر دوره پلییستوسن رقبای قهاری بودند. هر دو از گربه‌های بزرگی چون شیر، ببر، پلنگ و… که شکارگران دشت‌های اوراسیا بوده وحشت داشتند.

انسان به این نکته پی برده بود که اگر توله گرگ را به عنوان جامعه خودش پرورش دهد در ردیابی و شکار و حتی محافظت از خود موفق‌تر خواهد بود و اینگونه گرگ اولین گونه‌ای بود که توسط انسان کهن سنگی اهلی شد.

انسان شناس تکاملی برایان هار در این باره می‌گوید: اهلی کردن گرگ‌ها یکی از خارق‌العاده‌ترین رویدادهای بشر بوده است. یعنی به وجود آمدن حیوان اهلی جدید به نام سگ. آن هم با نژادهای مختلف.

محصول نهایی اهلی کردن نژاد است.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد گرگ‌ها بیش از دوبار و در دوره‌های مختلف توسط انسان اهلی شدند تا به شکل سگ‌های امروزی در آمدند.

شاید اولین بار حدود (۴۰۰۰۰) سال پیش و بار دوم (۱۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰) سال پیش اهلی شدند.

از آنجایی که اکثر گرگ‌ها نسبت به انسان رفتاری پرخاشگرانه و تهاجمی داشتند سگ‌ها از یک گونه گرگ که رفتاری آرام‌تر و دوستانه‌تر داشت و حدود ( ۱۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰) سال پیش در اروپا زیست می‎‌کردند اهلی شدند.

در واقع هیچ یک از گرگ‌های کنونی اجداد سگ‌ها نیستند.

در یک تحقیقاتی از نمونه «دی. ان. ای» ده‌ها گرگ باستانی از جمله قدیمی‌ترین باقیمانده‌های سیبری و هشت سگ اهلی دوران باستان استفاده شد.

دانشمندان اطلاعات دریافتی را با «دی.ان.ای» ۷۷ سگ معاصر و ۴۹ گرگ مقایسه کردند. در نتیجه گرگ‌های اروپایی عصر سنگ نزدیک‌تر از بقیه به سگ‌ها بودند.

اما این دوستی با انسان و اهلی شدن باعث چه تغییرات ژنتیکی، ظاهری و رفتاری در سگ‌ها شد؟

در قسمت‌های بعد بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 198066 ساعت خبر : 11:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=198066
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات