کوهستان زیستگاه‌ مهم حیات وحش است

کوهستان زیستگاه‌ مهم حیات وحش است

به گزارش گلونی سرزمین ایران در مرزبندی‌های جغرافیایی جانوری قدیم در ناحیه پالئارکتیک قرار می‌گیرد، ولی موقعیت آن به گونه‌ای است که از فون نواحی اتیوپی (آفروتروپیکال) و اورینتال (ایندومالایا) نیز سود می‌برد.

کوهستان زیستگاه‌ مهم حیات وحش است

در مرزبندی جدید اودواردی (M. Udvardy, 1975) از مناطق زیست جغرافیایی جهان، سرزمین ایران در اقلیم حیاتی پالئارکتیک از سه بیوم عمده کویرهای زمستان سرد، سیستم‌های کوهستانی با ناحیه‌بندی پیچیده و سیستم‌های دریاچه‌ای و رودخانه‌ای برخوردار است.

این سه بیوم به صورت پروانس‌های ارتفاعات ایران – قفقاز، کویرهای آناتولی و کویرهای ایرانی رخ نشان می‌دهند.

اکوسیستم‌های کوهستانی در میان طیف گسترده تنوع زیستگاهی ایران که بیشتر وابسته به فون دیرین شمالگانی‌اند، از موقعیت ممتازی برخوردار هستند.

زارودنی در سال ۱۹۹۱ در تقسیم‌بندی منطقه‌های جانوری ایران ۴ منطقه کوهستانی، ۳ منطقه دشتی – کوهپایه‌ای و سه منطقه دشتی مشخص کرده است.

منطقه‌های کوهستانی زارودنی از نظر حیات وحش عبارتند از: جنگل‌های البرز شمالی، کوه‌های شمال غربی، کوه‌های خراسان، کوه‌های زاگرس در جنوب غربی.

فون پستاندار اکوسیستم‌های کوهستانی

۱- زیستگاه‌های جنگلی هیرکانی: این زیستگاه‌ها رشته کوه‌های البرز را از آستارا تا گلیداغی در بر می‌گیرند.

پستانداران این زیستگاه‌ها منشأ پالئارکتیک غربی دارند و گونه‌های مرال، شوکا، گراز، گربه‌های وحشی، خرس، پلنگ، راسو، سمور جنگلی، رودک، نشی، اشگول و سنجاب درختی در این میانه نمونه‌وارند.

۲- زیستگاه‌های شمال غربی: این زیستگاه‌ها از جنگل‌های ارسباران تا استپ‌های کوهستانی شمال غربی را در بر می‌گیرند و پستانداران این زیستگاه‌ها با فون قفقاز و آناتولی قرابت نزدیک دارند.

قوچ و میش ارمنی، گراز، گربه وحشی، خرس، گرگ، شغال و روباه، بز و بازن و پلنگ و سنجاب زمینی از مهمترین گونه‌های این زیستگاه‌ها هستند.

۳- زیستگاه‌های خراسان: این منطقه شامل قسمت‌های شمال شرقی ایران است و زیستگاه‌های آن استپی کوهستانی است و از کانون‌های اصلی قوچ و میش اوریال، گربه پالاس و سنجاب دم‌موشی است.

از سایر گونه‌های آن می‌توان پلنگ، بز و پازن، خرس، گراز و پایکا را نام برد.

۴- زیستگاه‌های زاگرس جنوب غربی: شامل تمام استپ‌ها و مناطق کوهستانی نیمه‌خشک زاگرس است و از جمله مهمترین زیستگاه‌های بز و پازن، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کفتار، خرس قهوه‌ای، سمور، گربه‌وشی و سنجاب ایرانی به‌شمار می‌روند.

زیستگاه‌های کرمان و بلوچستان که تیپ مختلط کوهستانی – دشتی دارند، به یک نسبت حائز اهمیت‌اند و زیستگاه‌های کوهستانی آن‌ها بیشتر به علت وجود خرس سیاه اهمیت دارد.

پایان پیام

کد خبر : 198452 ساعت خبر : 4:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=198452
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات