کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

به گزارش گلونی کتاب هویت ایرانی (از دوران باستان تا پایان پهلوی)، اثر«احمد اشرف» جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده، متولد ۱۳۱۳ است.

اشرف یکی از بانیان اصلی دانشنامه‌ی ایرانیکا به حساب می‌آید.

او سابقه‌ ‌تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران را در دانشگاه‌‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و دانشگاه تهران دارد.

در کتاب هویت ایرانی، هویت ملی و قومی، به مثابه یکی از پدیدار‌‌های اجتماعی، بررسی می‌شود.

هویت ملی ایرانی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار شده، رشد یافته، دگرگون شده و معانی دگرگون و متفاوت پیدا کرده‌است.

هویت ملی و قومی اگر در حد اعتدال و معقول درک شود، می‌تواند همچون نیرویی برای همیاری و اعتلای فرهنگی ظاهر شود.

اما اگر به قلمرو تعصبات و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌‌های ملی و قومی و نژادی راه یابد و یا به بهانه‌ای برای تعصبات ملی و قومی به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی تبدیل شود، نیرویی ویرانگر خواهد شد که دشمنی و ستیزه جویی را ترویج می‌کند.

در کتاب هویت ایرانی پس از بررسی فشرده دیدگاه‌‌های مربوط به هویت قومی و ملی که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام سده‌‌های میانه‌ی ‌اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت شیعی ایرانی در دوره صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملی ایرانی در قرن‌‌های نوزدهم و بیستم میلادی، بررسی و تحلیل می‌شود.

این کتاب را حمید احمدی به فارسی برگردانده و نشر نی آن را در ۲۶۴ صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

در بخشی از کتاب آمده: «روایت‌های ملت‌گرایانه زمانی پدید آمدند كه روشنفكران ایرانی متاثر از اروپاییان و ناسیونالیسم رومانتیك تنها راه جبران عقب‌ماندگی ایران را در بازسازی مفهوم «ملت ایران»، «وطن پرستی» و «عشق به سرزمین پدری و مادری» می‌دیدند».

«هویت ملّی و قومی، مانند دیگر پدیدارهای اجتماعی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار می‌شود، رشد می‌کند، دگرگون می‌شود و معانی گوناگون و متفاوت پیدا می‌کند.

هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» یا «خودی‌ها» در برابر «دیگران» یا «بیگانگان» نشئت می‌گیرد».

در این کتاب پس از بررسی فشرده‌ دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملّی، که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران‌های مختلف تحلیل می‌شوند.

بررسی دوران پیش از اسلام، سده‌های میانه‌ی اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت «شیعی ایرانی» در دوره‌ی صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملّی ایرانی در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی، در این کتاب قابل پیگیری است.

پایان پیام

کد خبر : 201035 ساعت خبر : 12:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=201035
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات