شاداب کوه لرستان به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد

زیستگاه مهم برای گونه ارزشمند و اندمیک سمندر لرستانی

شاداب کوه لرستان به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد

منطقه شاداب کوه لرستان در لیست مناطق حفاظت‌شده قرار گرفته است و این یعنی امید بیشتر به حفظ گونه‌ اندمیک سمندر لرستانی.

به گزارش گلونی این منطقه به مساحت ۲۵ هزار هکتار در استان لرستان واقع شده و زیستگاهی مهم برای گونه ارزشمند و اندمیک سمندر لرستانی محسوب می‌شود و و به ‌همین دلیل در جلسه شورای عالی محیط زیست از منطقه شکارممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

شاداب کوه لرستان

ظرفیت‌های این منطقه، وجود حیات وحش و طبیعت کمتر دست خورده آن از یک‌سو، ولی وجود گونه نادر سمندر لرستانی سازمان محیط‌ زیست را ناچار کرد این منطقه را از شکار و صید ممنوع به منطقه حفاظت شده تبدیل کند.

سمندر لرستانی می‌تواند نمادی برای حیات وحش لرستان باشد.

اداره کل حفاطت محیط‌ زیست لرستان و فعالان محیط‌ زیست از چند سال گذشته تلاش کردند که منطقه زیست این جانور از نظر حفاظتی ارتقا پیدا کند.

سمندر لرستان از جمع گونه‌های منحصر به فرد دنیا و اندمیک استان لرستان است که در لیست قرمز ICUN قرار گرفته است.

البته اقداماتی هم در جهت حفاظت از آن انجام شده است.

احداث پاسگاه صیانت از سمندر لرستانی، جلوگیری از خرید و فروش و قاچاق و تعیین جریمه برای این کار و همایش‌هایی که در مورد شناسایی بیشتر و راه‌های حفاظت از این‌گونه جانوری از جمله کارهای صورت گرفته است.

تخریب زیستگاه، آلودگی، زنده‎گیری و خروج از زیستگاه طبیعی و نگهداری در شرایط آکواریومی، سیلاب‎‌ها، تغییرات آب و هوایی و… از مهمترین عوامل آسیب‌رسانی به امپراطور لرستان است.

این‌گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌‌ای داشته و زیر بدن‌شان زرد یا نارنجی قرمز است.

پایان پیام

کد خبر : 201268 ساعت خبر : 9:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=201268
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات