کشف نقوش صخره ای جدید در لرستان

کشف نقوش صخره ای جدید در لرستان

به گزارش گلونی به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان سید امین قاسمی امروز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه از کشف نقوش صخره‌ای جدید در لرستان خبر داد.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: این نقوش صخره‌ای که در جریان پروژه ثبت آثار تاریخی شهرستان چگنی کشف گردیدند شامل رنگین نگاره به دو رنگ سیاه و اخرایی و نگارکندها است.

قاسمی افزود: این نقش‌ها شامل نقوش حیوانی، انسانی و گیاهی بوده و صحنه‌هایی از شکار و اسب سواری را به تصویر کشیده است.

زهرا بهاروند معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با اشاره به اینکه قدمت این نقوش احتمالا به هزاره اول پیش از میلاد بر می‌گردد، افزود: این اثر تاریخی اولین بار توسط دکتر محمد بهرامی پژوهشگر عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گزارش گردیده و پرونده ثبت آن جهت طی روال قانونی ثبت به وزارتخانه ارسال شده است.

کشف نقوش صخره ای جدید در لرستان

برای اولین بار در سال ۱۳۴۸ حمید ایزدپناه موفق به کشف این نقوش گردید.

سپس در سال ۱۹۶۹ میلادی پرفسور مک بورنی در این نقاط به حفاری و گمانه زنی پرداخت.

گاراژیان و همکارانش نیز در سال ۱۳۸۰ نقوش تازه کشف شده همیان را شناسایی کردند که در نامه انسان‌شناسی نتایج خود را منتشر نمودند.

در بهار سال ۱۳۸۳ یک هیات باستان‌شناس از دانشگاه لیژ بلژیک به سرپرستی پرفسور مارسل اوت جهت بررسی این نقوش به لرستان آمده و از این نقوش بازدید و نمونه‌برداری کرده‌اند.

حبیب خسروی در سال ۱۳۸۵ نقوش غلامان را معرفی نمود و آقای کوشکی نقوش تازه کشف شده‌ای را در بخش چگنی کشف نموده است که تاکنون گزارش آن‌ها را منتشر ننموده است.

در ‌‌نهایت مهدی رضایی در سال ۱۳۸۹ به معرفی اشگفت نگاره‌های هلوش و تفسیر و گاهنگاری نقوش آن‌ها پرداخته است و نتایج خود را در سایت انسان‌شناسی و فرهنگ منتشر نموده است.

پایان پیام

کد خبر : 206101 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=206101
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات