کاهش ۴۰درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال جاری

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ۴۰ درصدی حریق در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس علی تیموری از تشکیل ساختار اجرایی برای اطفای حریق در مناطق ۴ گانه استان‌های کشور خبر داد و افزود: با اقدامات خوب صورت گرفته شامل تشکیل ستاد راهبری اطفای حریق در کشور و ستاد واکنش سریع در استان‌ها، برگزاری مانورهای اطفای حریق در اکثر استان‌هایی که سابقه حریق دارند، تهیه تجهیزات انفرادی اطفای حریق برای محیط‌بانان و راه‌اندازی ایستگاه‌های سیار و پایش مناطقی که سابقه حریق دارند توانستیم میزان حریق در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست را از ۶۷۰۰ هکتار در سال ۹۳ با کاهش ۵۰ درصدی به ۳۴۰۰ هکتار در سال ۹۴ برسانیم.

میزان حریق در مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از ۶۷۰۰ هکتار در سال ۹۳ با کاهش ۵۰ درصدی به ۳۴۰۰ هکتار در سال ۹۴ رسید.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۲۷۸ منطقه شامل پارک ملی، منطقه حفاظت‌شده، منطقه شکار ممنوع و اثر طبیعی ملی با وسعت ۱۷٫۵ میلیون هکتار که دارای پوشش گیاهی، تنوع زیستی و جانوری مناسبی هستند، تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: با هماهنگی صورت‌گرفته هم‌اکنون در ۱۴ استان کشور بالگرد برای اطفای حریق و انتقال نیروهای عملیاتی مستقر شده است که این اقدام موجب کاهش قابل توجه زمان حضور نیروهای عملیاتی برای اطفای حریق شده است. به شکلی که به طور مثال در برخی استان‌ها توانستیم این زمان را به ۱۵ دقیقه برسانیم که این میزان رکوردی برای حضور نیروهای اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور کشور است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در ۳ ماهه نخست سال جاری ۹۳ مورد حریق در ۱۰ استان کشور داشتیم افزود: بر این اساس ۲۳۲ هکتار از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست طعمه حریق شد که در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بودیم که این امر نشان‌دهنده اقدامات مؤثر سازمان در مدیریت حریق مناطق ۴ گانه است.

در ۳ ماهه نخست سال جاری ۹۳ مورد حریق در ۱۰ استان کشور داشتیم.

وی با تاکید بر این که هدف‌گذاری امسال کاهش ۲۰ درصدی حریق در مناطق تحت حفاظت است افزود: در صورت تحقق این امر میزان حریق در مناطق ۴ گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست نسبت به سال ۹۳ حدود ۷۰ درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با توجه به حساسیت رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشگیری، پایش و اطفای حریق در مناطق تحت حفاظت یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران کل استانی است.

۲۳۴ هکتار از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست امسال طعمه حریق شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به پوشش گیاهی مناطق در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم بارندگی‌ها پوشش گیاهی در مناطق ۴ گانه سازمان محیط زیست امسال بسیار خوب است و همین امر موجب می‌شود که در گرمای تابستان با افزایش حریق مواجه باشیم که امیدواریم با همکاری خوب گردشگران بتوانیم به هدفگذاری امسال برسیم.

وی از همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی خصوصاً وزارت دفاع و سازمان هوا فضای سپاه، سازمان مدیرت بحران، استانداران، جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در اطفای حریق مناطق تحت حفاظت محیط زیست تقدیر کرد و گفت: در عین حال انتظار داریم گردشگران در صورت روشن کردن آتش در مناطق تحت حفاظت حتماً از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل اطمینان حاصل کنند. همچنین در صورت مشاهده هرگونه حریق در مناطق تحت حفاظت‌شده به اولین پاسگاه اطلاع دهند.

پایان پیام

کد خبر : 20977 ساعت خبر : 10:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20977
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات