افت یک متری سطح آب در دشت‌های همدان

افت یک متری سطح آب در دشت‌های همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: ۸ حلقه چاه در نیروگاه مفتح مسدود شده و مابقی چاه‌ها تا پایان شهریور ماه مسدود می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری گلونی مهندس “مرتضی عزالدین” در جمع خبرنگاران گفت: نگرش به مقوله آب و حفاظت از منابع تغییر کرده و این اتفاق رخ نمی‌داد، مگر اینکه رسانه‌ها در این زمینه ورود پیدا کردند.
وی با اشاره به اینکه تمام حوزه‌های مصرف آب حساسیت موجود در این زمینه را درک کرده‌اند، افزود: همدان به سه حوضه آبریز کشور از جمله کرخه، سفیدرود و دریاچه نمک متصل است که آب شهرهای همدان به این حوضه‌ها ریخته می‌شود.

افت یک متری سطح آب در دشت‌های همدان

عزالدین متوسط نزولات جوی استان همدان را ۳۳۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: سال آبی جاری ۴۶۷ میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم سال گذشته ۳۰۲ میلی‌متر و در متوسط بلندمدت ۳۳۰ میلی‌متر بوده و خوشبختانه بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۴ درصد افزایش داشت.
وی با بیان اینکه میزان بارش در همدان بی‌نظیر بوده و در ۲۰ سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است، گفت: به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سوی با ۶۷ درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را دو میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر ۱٫۹۴۸ میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.
وی با اعلام اینکه حجم برداشت از آب‌های زیرزمینی استان همدان ۲٫۲ میلیون مترمکعب بوده و سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم تصریح کرد: سالانه با افت یک متری آب در دشت‌های استان همدان مواجه هستیم که این امر سبب شده تا ۱۳ دشت مطالعاتی استان همدان همگی ممنوعه شوند.
عزالدین با اعلام اینکه دشت‌های استان همدان همه بیمار هستند گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۵۴۱ حلقه چاه، سه هزار و ۴۰ دهنه چشمه و هزار و ۶۰۳ رشته قنات در همدان وجود دارد که منابع آبی آن‌ها ۸۹٫۱۸ درصد در بخش کشاورزی، ۷٫۸۲ درصد در حوزه شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه چهار هدف در راستای اقتصاد مقاومتی به شرکت آب منطقه‌ای تاکید شده و موظف به اجرای آن هستیم تصریح کرد: یکی از مسائل استفاده از توان بخش خصوصی است که به سبب محدودیت توان مالی دولت باید بخش خصوصی را وارد چرخه سرمایه‌گذاری کرد.
عزالدین با اشاره به اینکه دو پروژه تصفیه‌خانه ملایر و تویسرکان به روش مالی BOT به بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: اجرای این دو پروژه به ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که دنبال این هستیم تا طرح‌های نیمه‌تمام و به بهره‌برداری رسیده را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راستا ۱۳ طرح نیز شناسایی شده است.
وی نصب کنتور هوشمند را از دیگر اهداف ابلاغی به شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: امسال پیش‌بینی شده تا بتوانیم دو هزار کنتور با همکاری شرکت توزیع برق نصب شود تا از این طریق از اضافه برداشت‌ها جلوگیری صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز نخستین تکلیفی است که به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شده و برای همدان تعهد انسداد ۲۰۰ حلقه تعیین شده بود که در استان هدف‌گذاری انسداد ۵۵۰ حلقه چاه غیرمجاز انجام شده است.
وی استفاده از پساب فاضلاب برای مصارف در عرصه‌های صنعتی و تولیدی را از دیگر تکالیف در بخش اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: خوشبختانه تلاش شده تا اقدامات موثری در این زمینه شکل گیرد و انتقال پساب فاضلاب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه مفتح مهم‌ترین پروژه در این بخش بوده است.
عزالدین با اشاره به اینکه نیروگاه مفتح همدان از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کرد، ولی به دلیل فقر منابع آبی میزان تولید این نیروگاه از هزار مگاوات به ۲۵۰ مگاوات رسیده بود که اگر به داد آن نمی‌رسیدیم ۵۰۰ نفر اشتغال خود را از دست می‌دادند.
وی بیان کرد: برای تأمین آب مورد نیاز نیروگاه مفتح ۴۳ کیلومتر قطع انتقال پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان در مدت زمان ۶ ماهه اجرایی شد و بر این اساس تکلیف شد تا ۱۵ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه منتقل شود که در حال حاضر ۳۵۰ تا ۵۰۰ لیتر پساب به نیروگاه منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: در حال حاضر از ۱۸ حلقه چاه فعال نیروگاه مفتح هشت حلقه مسدود شده و مابقی نیز تا پایان شهریور ماه مسدود می‌شود تا به طور کامل از طریق پساب فاضلاب تأمین شود.
وی درباره انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد نیز گفت: شرکت برق توانیر قول داده بود منابع مالی انتقال پساب از نیروگاه به منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را تأمین کند و در حال پیگیری برای جذب منابع هستیم که بعد از تأمین منابع اجرایی می‌شود.
عزالدین با بیان اینکه این پروژه جز تعهدات شرکت توانیر است عنوان کرد: اجرای این خط انتقال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین منابع مالی در مدت ۶ ماه اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سدهای استان همدان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند گفت: در سد اکباتان و آبشینه ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد که برنامه‌ریزی به حالتی است تا ذخیره مناسبی برای سال آینده وجود داشته باشیم.
عزالدین با اعلام اینکه سد سرابی تویسرکان ۹ میلیون مترمکعب ذخیره دارد عنوان کرد: سد کلان ملایر نیز ۴۵ میلیون مترمکعب ذخیره دارد و تمامی سدهای همدان دوره سرریز خود را پشت سر گذاشته و هیچکدام سرریز نمی‌شود.
وی از اجرای ۱۲۲ کیلومتر از خط انتقال آب از سد تالوار به همدان خبر داد و گفت: برای تأمین آب همدان به غیر از تالوار گزینه‌های دیگری نیز در دستور مطالعه وزارت نیرو قرار گرفته است و خوشبین هستیم علاوه بر تالوار به منبع با کیفیت تأمین آب در استان‌های هم‌جوار برسیم که تا پایان سال مطالعات به نتیجه می‌رسد.
عزالدین عنوان کرد: چاه‌هایی در منطقه گل تپه برای تأمین آب شهر همدان حفر شده که در مجموع کمتر از ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب‌دهی دارند و نمی‌توان آن را جزو منابع آبی استان همدان برشمرد و باید به فکر منبع مناسب دیگری بود.
وی با اعلام اینکه سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی از تالوار به همدان مصوب شده بود که ۵۰ درصد تخصیص یافت عنوان کرد: امسال ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ولی این پروژه قابلیت اجرایی دارد و هر چه بیشتر منابع داده شود می‌توان اجرایی کرد.
عزالدین با تاکید بر اینکه بر روی گزینه جدید برای آبرسانی به همدان در حال مطالعه هستیم اظهار داشت: اتمام پروژه آبرسانی از تالوار ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که در صورت تخصیص دو ساله می‌توان پروژه را اجرایی کرد.
پایان پیام

کد خبر : 21015 ساعت خبر : 7:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21015
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات