کتاب قرق شکسته جنگل‌ های هیرکانی اثر تقدیرشده حنیف‌رضا گلزار در جایزه مهرگان علم

کتاب قرق شکسته جنگل‌ های هیرکانی اثر تقدیرشده حنیف‌رضا گلزار در جایزه مهرگان علم

اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان این دوره جایزه مهرگان علم در سه بخش بهترین کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل‌های زیست‌محیطی (NGOها) و اثرگذارترین شخصیت‌های محیط زیست ایران، ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه مقارن با روز جهانی حیات وحش و اولین سالروز درگذشت مهندس اسکندر فیروز رییس هیأت داوران جایزه مهرگان علم اعلام شد.

به گزارش گلونی یکی از آثار تقدیر شده این جایزه، کتاب قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران نوشته حنیف رضا گلزار است که از طرف نشر رسانش نوین به چاپ رسیده است.

قرق شکسته جنگل‌ های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی روییده بر بلندی‌های البرزکوه باشکوه و سرزمین‌های جنوبی دریای فیروزه فام کاسپین، گنجینه شایگان ایران زمین است. بر این بنیاد بر همه ماست تا برای پاسداری از این گنجینه سرزمینی و زیستگاه بی‌همتای زمین، دانا، هوشیار، کوشا و توانا باشیم.

از آسیب‌ها و چپاول‌های پی در پی این گنجینه سترگ و بایسته‌های پاسداری از آن بسیار خوانده و شنیده‌ایم و دشنه‌های فرورفته به خاک ارزشمند این زیستگاه و تبرهای کوفته بر ابن درختان تنومند و سر به فلک ساییده این جنگل‌ها و لگدکوب نو نهال‌های آن زیر چرخ‌های ماشین «توسعه» را بسیار دیده‌ایم.

امروز، گاه آن است تا برای پاسداری و نگاه‌داری این گنج گران، گفتارهای و نوشتارهای دانش بنیان و پندارهای نیک برای آینده این جنگل‌ها را به کردار در آوریم.

«قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» با آرنگ «از کاسپیان تا توران، همه با هم برای نجات زیست بوم ایران» نگاشته شد تا هم رنج‌نامه و بی‌دادنامه این بوم‌سازگان را فریاد زند و هم بار دیگر «بی‌مرزی» زیست بوم‌های این زمین خاکی آبی را یاد آورد.

بر این بنیاد، «قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» پیشکشی است از آبی خروشان دریای فیروزه فام کاسپیان و جنگل‌های راست قامت سرزمین هیرکان به گربه نازک‌اندام کویر توران. دریا، جنگل، کویر و گربه‌ای تیزتک که فردایشان در گروی تلاش امروز ماست…

گفتنی است داوری این دوره‌ جایزه مهرگان علم را هفت تن از برجسته‌ترین کارشناسان محیط زیست ایران متشکل از: زنده‌یاد اسکندر فیروز، هوشنگ ضیایی، اسماعیل کهرم، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور و مژگان جمشیدی بر عهده داشتند.

شایان ذکر است که فراخوان دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم که به کتاب‌های علمی منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین عملکرد تشکل‌های زیست‌محیطی در این بازه زمانی اختصاص دارد متعاقباً منتشر خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 210499 ساعت خبر : 7:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=210499
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام ایشون با ارایه آمارهای بی ربط و پر ازاشتباهات عمدی سدهای تخیلی لرستان رو عامل خشکسالی خوزستان می دونه
همچین ادمی که سر سوزنی به آمار و اطلاعات درست تعهد ندارن چرا باید در سایت شما جایگاه داشته باشه
آدم های حراف و بی منطق که تنها سوادشون جمع آوری یکسری آمار پرت و پلا و سپس داستانسرایی مخربه