خشکسالی شدید در کشور؛ در برخی مناطق پرآب فقط یک میلیمتر باران بارید

خشکسالی شدید در کشور؛ در لرستان فقط یک میلیمتر باران بارید

کاهش بارش‌ها و خشکسالی در سال ۱۴۰۰

به گزارش گلونی رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد:

«طی دو هفته ابتدایی فروردین ماه در کل کشور فقط ۱۷ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت کشور حدود ۸۵ درصد کمتر است.

متاسفانه بارش‌ها در زمستان ۹۹ نیز کمتر از حد نرمال بود و پیشبنی می‌شود بهار کم بارشی را به پایان برسانیم.

از قراردمای هوا نیز طی این فصل حدود یک تا ۱.۵ درجه بالای حد نرمال خواهد بود.

در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش‌ها بیش از ۹۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور گزارش شده است.

طی دو هفته ابتدایی بهار تعدادی از استان‌های کشور ازجمله یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان هیچ بارشی دریافت نکردند.

در تعدادی دیگر از استان‌ها ازجمله چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سمنان، قم و لرستان بارش‌ها طی نوروز ۱۴۰۰ درحد یک میلیمتر و حتی کمتر از آن بوده است.

چه سیل و افزایش ناگهانی بارش در یکی دوسال گذشته و چه این کم بارشی غیرمنتظره، همگی نشان دهنده رفتار غریب و فاجعه‌ای تدریجی به نام تغییر اقلیم است.

جنوب، جنوب غرب و شرق کشوردر حالی بهاری کم بارش و بحرانی را آغاز می‌کنند که از مهرماه تاکنون هم تنها حدود ۴۸ درصد از آب سالانه حاصل از بارش‌ها تامین شده است.»

وضعیت نگران‌کننده‌ای با بی‌توجهی به محیط زیست و نداشتن راهبرد مناسب برای مدیریت منایع آبی، آینده آبی کشور را به شدت تهدید می‌کند.

درحال‌ حاضر در بیشتر نقاط کشور خشکسالی شدید حاکم است.

و خشکسالی علاوه بر آنکه به شکل تاریخی مقدمه کم آبی، از رونق افتادن کشاورزی و قحطی بوده، امروز مترادف کاهش تولید انرژی در نیروگاه‌های برق‌آبی نیز هست.

ساماندهی روش‌ها و تغییر نوع محصولات کشاورزی، مدیریت منابع کارخانه‌های پرمصرف آب، بیابان زدایی و …، فعالیت‌هایی‌ است که تا دیر نشده باید مورد توجه قرار گیرند.

ساماندهی موضوع آب و اصلاح الگوی مصرف آن در کشور فقط مربوط به وزارت نیرو نیست، مجلس و قوه قضاییه، وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان منابع و آبخیزدار، همه و همه در مدیریت منابع آب، تامین آب مصرفی، جلوگیری از آلوده شدن یا هدررفت آبها و… نقش به سزایی دارند.

تمام این ارگان‌ها در چنین وضعیتی، نه به شکل موازی که با هم‌افزایی و پیروی از یک برنامه جامع و مدون باید به فکر حفظ منابع آبی و سامندهی مصرف آن در کل کشور باشند.

پایان پیام

کد خبر : 216860 ساعت خبر : 1:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=216860
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات