گزارش تصویری از فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار (۱)

سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» یکشنبه شب ۲۷ تیر ماه با برگزاری اختتامیه‌ای با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت به خط پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» که از روز ۲۴ تا ۲۶ تیر ماه امسال با تمرکز بر موسیقی اقوام، ایلات و عشایر لر (چهارمحال‌وبختیاری،کهگیلویه‌وبویراحمد، ممسنی)، قشقایی و ایلام برگزار شد، شب ۲۷ تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان، گروه‌های شرکت‌کننده در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

گزارش تصویری گلونی و عکس‌های عسل گودرزی را از این جشنواره ببینید:

پایان پیام

عکاس: عسل گودرزی

موسیقی نواحی

موسیقی نواحی گونه‌ای از موسیقی است که به نغمه‌ها و سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد.

از زمانی که مطالعات و پژوهش‌ها دربارهٔ موسیقی نواحی انجام شده نام‌هایی چون موسیقی محلی و فولکلور و اقوام و مقامی هم به این‌گونه موسیقایی نسبت داده شده‌اند.

پیش از سال ۵۰ خورشیدی، موسیقیدانان ایرانی دو واژه عمومی برای این نوع موسیقی را به کار می‌بردند. موسیقی محلی و موسیقی فولکلور. «فولکلور» از سنتی انگلیسی می‌آید و تنها واژه باقی‌مانده از مکتب طبقه‌بندی دانش در انگلستان است که بعد از رویکرد ترمینولوژی جدید به ریشه‌های لاتین، هنوز هم به کار گرفته می‌شود. در فارسی این واژه را «فرهنگ عامه»، «فرهنگ عامیانه» و «فرهنگ توده» ترجمه کرده‌اند.
در اوایل دهه ۵۰ دو واحد در رادیو تلویزیون ملی ایران به نام‌های «مرکز حفظ و اشاعه» و «گروه گردآوری و شناخت موسیقی بومی» شکل گرفت. اولی زیر نظر داریوش صفوت و نورعلی برومند بود و موسیقی دستگاهی ایران را مورد توجه قرار می‌داد و دومی با پیشنهاد فوزیه مجد، بدل به واحدی برای گردآوری موسیقی اقوام ایرانی شد.

. در این واحد محمدتقی مسعودیه نیز حضور داشت. با پیشنهاد این جمع، واژه‌های بومی و محلی در کلیه گزارش‌ها و مکاتبات و متون تولید شده توسط اعضا حذف شد و جای آن را «موسیقی نواحی ایران» گرفت.

کد خبر : 22140 ساعت خبر : 10:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22140
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات