کرونا یک پنجم رستوران های تهران را ورشکست کرد

کرونا یک پنجم رستوران های تهران را ورشکست کرد

به گزارش گلونی رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران گفت: «در سال ۹۹ رستوران‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به خاطر شیوع کرونا ضرر کردند. دولت گفت به این واحدها وام می‌دهد، اما هیچ یک از همکاران من موفق به دریافت وام نشده‌اند.

حدود ۵۰ درصد از رستوران‌داران مالک سرقفلی واحد خود، ۳۰ درصد مالک واحد و ۲۰ درصد مستاجر هستند. یعنی یک پنجم رستوران‌ها اجاره‌ای هستند و نمی‌توانند اجاره خود را پرداخت کنند و ورشکست شده‌اند».

پاندمی کرونا در اقصی نقاط جهان رستوران‌ها و کافه‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است، به‌طوری که فعالیت بسیاری از این واحدها برای همیشه در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

در فهرست منتشر شده «مشاغل پرخطر در دوران کرونا» نام رستوران‌ها و کافه‌ها نیز به چشم ‌می‌خورد.

بدیهی است که یکی از الزام‌های رعایت فاصله اجتماعی، تعطیلی اماکن عمومی از قبیل رستوران‌ها و کافه‌هاست.

خیلی از رستوران‌ها برای جبران ضرر این ایام، به فروش غذای بیرون‌بر، فروش آنلاین غذا و رساندن آن به در منازل و … روی آوردند.

اما بسیای از آ‌نها مجبور به تغییر شغل و بستن رستوران و کافه خود شدند.

کرونا یک پنجم رستوران های تهران را ورشکست کرد

علی اصغر میرابراهیمی در این‌باره افزود: «رستوران‌ها فقط باید به صورت بیرون‌بر کار کنند، بسیاری از رستوران‌ها امکان کار به صورت بیرون‌بر ندارند و فقط در سالن می‌توانند پذیرش داشته باشند.

بنابراین نمی‌توانند در این شرایط کار کنند، به طور کلی رستوران‌ها در حال زیان هستند.

از ارگان‌های مختلف مانند دارایی، تامین اجتماعی و شهرداری می‌خواهیم که به اصناف یاری دهند».

دولت در جلسه ستاد اقتصادی دولت در ۷ فروردین ماه اعلام کرده بود که برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده است.

البته اعلام شده بود که این تسهیلات محدود به کسب و کارهایی است که پس از شیوع بیماری “کارگر و یا کارگران خود” را اخراج نکرده باشند.

با این حال رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تهران گفته همچنان از تسهیلات و وام دولتی خبری نیست و اغلب رستوران‌دارها چاره‌ای جز تعطیلی کسب و کارشان ندارند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 223552 ساعت خبر : 8:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=223552
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات