پاسخ منفی وزارت نیرو به فلامینگوهای تشنه بختگان

پاسخ منفی وزارت نیرو به فلامینگوهای تشنه بختگان

چنانچه باز هم فرصت‌سوزی کنیم جان هزاران جوجه فلامینگو جذب شوره‌زار بختگان می‌گردد

به گزارش گلونی بهمن ایزدی رییس هیات مدیره گنجه پشتیبان زیست بوم و همچنین مدیر کانون سبز فارس و فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرامش نوشت:

 همانطور که در گزارش‌های خبری روزهای اخیر متوجه شدید به دلیل خشکی حوضه دریاچه بختگان جان هزاران جوجه فلامینگو در خطر جدی است.

در این باره اکثر کنشگران طبیعت و مسئولین محیط زیست فارس از وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای فارس موکدا درخواست نموده‌اند تا با تخصیص حقابه بختگان از مخزن ذخیره سد دورودزن در نجات یافتن جان فلامینگوهای تشنه بختگان همکاری نماید.

اما بر اساس واقعیت موجود و رایزنی‌های انجام شده، پاسخ وزارت نیرو در این خصوص منفی است.

همانگونه که می‌دانید به دلیل کم بارشی سال گذشته و بهار سال جاری، هم اکنون اکثر مناطق کشور با خشکسالی شدید مواجه شده است و استان فارس نیز در صدر استان‌های بحرانی قرار دارد.

بنابراین با توجه با این مهم که آب موجود در پشت سد درودزن و بخشی از آب‌های موجود در حوضه سد حمایتی ملاصدرا اختصاص به تامین آب شرب بخشی از کلان شهر شیراز و شهرک‌های اقماری آن و همچنین شهر مرودشت دارد، به نظر می‌رسد که در شرایط بحرانی فعلی، اهم برنامه‌های مدیریت توزیع آب منطقه‌ای فارس، توزیع حجم زیادی از آب موجود در ذخیره گاه سد دورودزن در ماه‌های خشک پیش رو را برای تامین آب شرب شهرهای موصوف در نظر گرفته است.

لذا با توجه به وضعیت موجود، هرگونه حمایت از وزارت نیرو و تخصیص حقابه بختگان در شرایط موصوف دور از انتظار است.

پاسخ منفی وزارت نیرو به فلامینگوهای تشنه بختگان

طرح آب رسانی به فلامینگوها در سال ۱۳۹۶
طرح آب رسانی به فلامینگوها در سال ۱۳۹۶

بنابراین با توجه به پتانسیل موجود در اقلیم بختگان و براساس استعداد همه جانبه جانبداران محیط زیست و سازمان محیط زیست فارس بهتر است تا وقت حدود یکماهه پیش رو، فرصت را مغتنم شماریم و دست در دست هم در برنامه‌های مشارکتی، بستر اصولی نجات هزاران جوجه فلامینگو را محقق سازیم.

جوجه فلامینگوها بعد از حدود هفتاد روز از بدو تولدشان، قادر به پرواز و پیدا کردن غذا می‌شوند، هم اکنون سن جوجه فلامینگوهای بختگان حدود چهل روز است و والدین آنها برای تامین غذایشان ده‌ها کیلومتر پرواز می‌کنند و تا دریاچه مهارلو تردد می‌کنند تا بذر امیدواری و استمرار حیات را در دل فرزندانشان بکارند.

با این حال برای نجات یا مرگ فرزندان بال قرمز بختگان فرصت چندانی نداریم.

با نظر به اینکه زیستگاه فعلی جوجه فلامینگوها نزدیک به سواحل جنوب غربی و حوالی روستاهای بستروم و محمدآباد است، شایسته است که با ایجاد کانال‌های عریض که نمایان شدن آب لایه‌های زیرین نه چندان عمیق را تسهیل می‌کند و همچنین احداث آب‌بندان‌هایی که سطح مغاک آن را با لایه‌های نازک پلی اتیلین پوشش می‌یابد و توسط آب‌های خریداری شده از تلمبه روستاییان تغذیه می‌شود، بستر لازم را برای فراهم شدن سن پرواز جوجه‌ها را تسهیل کنیم‌ تا ضمن جلوگیری از واقعه ای وحشتناک‌، از سویی دیگر از ایجاد زمینه قهر فلامینگوها از بختگان را در سال‌های آتی از بین ببریم.

مانند آنچه در سال های گذشته در برخی از تالاب‌های مشابه کشور اسپانیا روی داد و پرندگان از مهاجرت مجدد به آن مناطق روی گردانیدند.

گفتنی است که به همین منظور در اوایل هفته آتی به همراه سایر کارشناسان عازم حوضه بختگان هستیم و متعاقبا نتیجه مطالعات میدانی را به منظور مشارکت و حمایت شما عزیزان و آحاد مردم به نظر می‌رسانم.

شایان ذکر است تالاب بختگان از جمله تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که به دلیل تغییرات گسترده و خشکیدگی که آرام آرام از سال هشتاد شروع شد و همچنان به دلیل سیاست‌های غلط وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو، حقابه دریاچه بختگان را ربودند و به جلگه‌های کامفیروز و رامجرد برای کشت برنج اختصاص دادند و باعث شدند که دریاچه‌های بختگان و طشک که متصل به هم هستند از سال هشتاد و شش کام‌شان تشنه بماند و گستره آبی‌شان به کویر و نمکزار تبدیل شود.

لذا با توجه به شرایط بحرانی و خشک شدن آن چندی است که در لیست سیاه مونترو قرار گرفته و بر اساس قواعد موجود، ایران و مدیران استان فارس را متعهد می‌کند تا کلیه توان فنی، علمی و مالی خود را بکار برند تا شرایط خروج این تالاب از لیست سیاه مذکور را محقق سازند.

پایان پیام

کد خبر : 224203 ساعت خبر : 1:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224203
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات