سعادت آباد تصویری از شقاوت چند رابطه

سعادت آباد تصویری از شقاوت چند رابطه

به گزارش گلونی در پس بسیاری از زندگی‌های به ظاهر سعادتمند، لایه‌هایی نهفته است که تنها با کنار زدن سطح و ورود به عمق آن زندگی، می‌توان پی به واقعیت رابطه اعضای آن با یکدیگر برد.

سعادت آباد فیلمی به کارگردانی مازیار میری، نویسندگی امیر عربی و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان و محصول سال ۱۳۸۹ است که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را برای بازی مهناز افشار از آن خود کرده است.

این فیلم روایت یک شب چند زوج و دوست قدیمی است که به بهانه تولد یکی از آنان دور هم جمع شده‌اند، اما با رو شدن مسائل و اختلافات شخصی روابط هر یک از این زوجین، روند این مهمانی بهم می‌ریزد.

سعادت آباد به زیبایی توانسته است در قالب یک فیلم، چندین موضوع و ماجرا از هم جدا اما در عین حال مرتبط را کنار هم بچیند و از آن اثری زیبا و پر مغز به چشمان مخاطب عرضه کند.

داستان این فیلم مانند بسیاری از آثار موجود دیگر همچون درباره الی، لتیان و … در لوکیشنی ثابت (خانه یاسی) اما پر شخصیت پیش می‌رود که همین موضوع باعث تمرکز بیشتر مخاطب بر نوع روابط و گفت‌و‌گوها شده‌ است.

سعادت آباد تصویری از شقاوت چند رابطه

یاسی (لیلا حاتمی) و محسن (حامد بهداد) یکی از این سه زوج سعادت‌آبادند که با وجود زندگی در خانه‌ای در سعادت آباد، باطن زندگی‌شان در شقاوت است.

در واقع عنوان این فیلم با زیرکی در تناقض با محتوای آن انتخاب شده‌ است که همین نکته تاثیر آن را دوچندان کرده ‌است.

فیلم با تدارک یاسی برای مراسم تولد همسرش شروع می‌شود و کم‌کم اطلاعات لازم برای شناخت هریک از شخصیت‌ها و زوجین در فضایی به دور از التهاب برای بیننده نمایش داده‌ می‌شود.

از همان صحنه‌های ابتدایی اما نویسنده با زیرکی نشانه‌هایی برای پی بردن به واقعیت داستان که در صحنه‌های آخر مشخص می‌شوند قرار داده که این مورد نیز از نقاط قوت کار است که نشان می‌دهد نویسنده درصدد بروز ناگهانی وقایعی نبوده ‌است که مخاطب را از ابتدا برای آن آماده نکرده ‌باشد.

یاسی در واقع به زندگی مشترک خود شک و تردید‌هایی پیدا کرده‌ است اما با این وجود با گرفتن این مهمانی و جمع کردن دوستان مشترک قدیمی و یادآوری خاطرات گذشته درصدد ترمیم رابطه در حال گسستن خود است اما همه‌چیز برعکس پیش‌بینی او پیش می‌رود و چیزهایی از رابطه هریک از زوجین برملا می‌شود که در آخر داستان هیچ‌یک از شخصیت‌ها به شخصیت‌های اول داستان نمی‌مانند و سیر تغییر شخصیت‌ها از نظر اصول فیلمنامه‌نویسی درست طی می‌شود.

موضوع اصلی این فیلم نشان دادن مشکلات اصلی روابط زناشویی از جمله خیانت، دروغگویی، تعصب و عدم‌علاقه زوجین به هم است که همگی آن‌ها در بستری واحد اما به گونه‌ای جداگانه درست پرداخته شده‌ است.

این فیلم، خود همچون درسی مصور است که به مخاطب نشان می‌دهد هر رابطه‌ای در ازدواج امکان فروریزی دارد و این فروریختن به یکباره و یک‌ شبه ممکن نیست مگر اینکه قبلا پتک‌های آن زده شده‌باشد.

 پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 226161 ساعت خبر : 8:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226161
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات