افزایش گرد و غبار و طوفان شن پیک شوم تغییر اقلیم است

افزایش گرد و غبار و طوفان شن پیک شوم تغییر اقلیم است

به گزارش گلونی این روزها شاهد تصاویر تلخ خیزش گرد و غبار، یا طوفان شن، در گوشه و کنار کشور هستیم.

جولان ریزگردها دیگر ففط به خوزستان و استان‌های غربی و کشورهای همسایه خلاصه نمی‌شود.

دیدن تصاویر گرد وغبار در همین شهرک صنعتی عباس آباد تهران، نگران کننده است، به ویژه وقتی با خبر طوفان شن با ارتفاعی کم نظیر در دهشیر یزد یک همزمانی معنادار پیدا کند.

مدتی است که نقاط مختلف کشور گاه و بی‌گاه با طوفان و گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند.

مهمانان ناخوانده‌ای که کمترین آسیب‌شان کاهش میدان دید و خطرات ناشی از آن است.

آنچه می‌توانند دلیل تکرار و نزدیکی فواصل و گستردگی مناطق گرفتار باشد پدیده‌ای به نام تغییر اقلیم است.

افزایش گرد و غبار و طوفان شن

 سایر ویدیوها در نماشای گلونی

امروزه تغییرات اقلیمی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کره زمین بدل شده و آلودگی هوا یکی از نگرانی‌های متخصصان محیط زیست در سال‌های اخیر است.

یکی از انواع آلاینده‌های موجود در هوا ریزگردها و گرد وغبارهای ناشی از وزش باد است که می‌تواند برهمه محیط زیست و بر زندگی انسان تاثیر بگذارد.

پدیده‌هایی همچون خشکسالی‌های گسترده، سیل‌های مخرب، آتش‌سوزی‌ها و همچنین گرد و غبارهای پر دامنه بخشی از پیامدهای تغییرات اقلیمی هستد که همانطور که خبرهای حوزه محیط زیست نشان می‌دهد تک‌تک‌شان در کشور ما رخ داده‌اند.

مقصر این ریزگردها و غبار محلی در اقصا نقاط کشور، دیگر فقط کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق یا آبگیری سدهایی چون سد آتاترک در کشور ترکیه یا بی‌توجهی سایر کشورهای همسایه نیست.

کاهش میزان پراکندگی و تغییر در الگوهای پراکنش بارش به موازات برداشت بی‌رویه از منابع آب، خشک شدن تالاب‌ها، جنگل تراشی‌ها، تبدیل باغات به گستره‌های مسکونی، رها شدن زمین‌های کشاورزی و به طور کلی تغییرات وسیع کاربری اراضی بدون توجه به پتانسیل‌های سرزمین منجر به ایجاد چنی معضلاتی در کشور شده است.

بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد و به از دست رفتن ۹۰ درصد تالاب‌های کشور بیانجامد.

نباید اجازه داد خبرهایی از این دست در میان خبرهای سیاسی و اجتماعی که در خبرگزاری‌ها تیتر دهان پرکن‌تر و رنگ و لعاب جذاب‌تری دارند گم شود.

باور کنیم که حتی اگر حواس‌مان نباشد، تغییر اقلیم تیتر اصلی صفحه زندگی امروز و فردای ما خواهد بود.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 227679 ساعت خبر : 7:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227679
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات