هنری هشتم و پایان دادن به سلطه مذهبی پاپ

هنری هشتم و پایان دادن به سلطه مذهبی پاپ

به گزارش گلونی مذهب پروتستان در انگلستان توانست بر بعضی از شاهان این کشور تاثیر زیادی بگذارد تا به حدی که هنری هشتم مذهب رسمی کشور انگلیس را از کاتولیک به پروتستان تغییر داد.

از نظر مورخان دلیلی که پشت این انتخاب پادشاه انگلستان نهفته است می‌تواند به عشرت‌طلبی‌های او یا کاهیدن از قدرت و نفوذ کلیسا بازگردد.

هنری هشتم پسر دوم هنری هفتم در سال ۱۴۹۱ میلادی به دنیا آمد و در صف رسیدن به تاج و تخت پس از برادرش آرتور قرار داشت.

در آن سال‌ها هنری هفتم برای ایجاد روابط سیاسی با اسپانیا دختر پادشاه آن کشور را به عقد ولیعهد خود، آرتور، درآورد اما عمر ولیعهد چندان به درازا کشیده نشد و در پی مرگ او کاترین آراگن، عروس خاندان سلطنتی انگلستان، بر آن شد تا به وطن خود بازگردد.

هنری هشتم و پایان دادن به سلطه مذهبی پاپ

پادشاه وقت انگلیس که حاضر به از دست دادن روابط ایجاد شده با اسپانیا نبود کاترین را به عقد پسر دوم خود درآورد. حاصل این ازدواج دختری معروف به ماری خونین و تعدادی جنین سقط شده بود.

این امر هنری هشتم را که بعد از پدر بر تخت نشسته بود، به شدت نگران می‌ساخت و ادامه دل‌نگرانی‌ها در رابطه با نداشتن ولیعهد مذکر هنری هشتم را هرچه بیشتر برای طلاق مصمم می‌کرد.

با اینحال او بر اساس قوانین کلیسای کاتولیک چنین اجازه‌ای نداشت. نهایتا در سال ۱۵۳۴ میلادی هنری هشتم در پارلمان انگلستان خود را رئیس کلیسای کشور اعلام کرد و توانست به سلطه مذهبی پاپ پایان بدهد و کلیسایی پروتستان و مستقل به رهبری شخص خود در کشور تاسیس کند.

این اقدام شاه علاوه بر کاهش هزینه‌های دولت و حفظ منافع ملی انگستان اجازه ازدواج‌ها و طلاق‌های پی‌در‌پی را نیز برای او صادر کرد. ازدواج‌هایی که یکی پس از دیگری یا به اعدام ملکه یا به طلاق او منجر می‌شد.

از جمله زنان اعدام شده شاه آن بولین مادر ملکه الیزابت اول است که به اتهام روابط نامشروع و خیانت به وطن اعدام شد.

هرچند اتهامات او هیچ‌گاه کاملا به اثبات نرسیدند عده‌ای دلیل برکناری و حذف ملکه را حسادت و ترس دیگران از قدرت گرفتن خاندان بولین دانسته و عده‌ای دیگر این امر را اراده شخص شاه می‌دانند.

با اینحال مسلم است که کام‌جویی‌های هنری هشتم بهانه‌ای بوده است برای یک تغییر اساسی در مذهب کشور انگلیس و آغاز یک رشته از اصلاحات در حوزه کشورداری و منافع ملی.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 228668 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228668
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات