اولین قسمت زخم کاری با شخصیت اصلی ضد قهرمان

اولین قسمت زخم کاری با شخصیت اصلی ضد قهرمان

به گزارش گلونی اسماعیل باستانی بعد از پخش اولین قسمت سریال زخم کاری در صفحه شخصی خود نوشت:

«زخم کاری نام دومین سریالی است که در کارنامه‌ محمد حسین مهدویان به چشم می‌خورد.

سریالی که این روزها پخشش در فیلیمو آغاز شده با بازی بازیگرانی که فکر می‌کنم سرآمدشان جواد عزتی باشد. جواد عزتی که بی‌گمان از بهترین بازیگران سال‌های اخیر در سینماست.

اما فارغ از این حرف‌ها و نوشتارها شاید باید اهمیت این سریال را در حوزه‌ اقتباسی بودنش دنبال کرد. نمی‌دانم شما از اهالی داستان و رمان فارسی هستید یا نه!

اگر جوابتان مثبت است باید دوباره بپرسم که آیا «بیست زخم کاری» نوشته‌ محمود حسینی‌زاد را خوانده‌اید یا نه!؟ کتابی که شخصیت اصلی آن یک ضد قهرمان تمام عیار است. شخصیتی با نام مالکی!

اولین قسمت زخم کاری

در فیلیمو ببینید

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

همان که حالا جواد عزتی دارد به نوعی نقشش را در سریال مهدویان بازی می‌کند. در سینما و سریال‌های ما اصولا ضد قهرمان‌ها نقش چندانی ندارند و حالا که مهدویان جرأت و جسارت به خرج داده تا سراغ این دست شخصیت‌ها برود باید امید داشت که شخصیت‌ها و موقعیت‌های متفاوتی را در این مجموعه به تماشا بنشینیم. اما …

این «اما» ماجرا را کمی سخت و ترسناک می‌کند از آن جهت که مهدویان بعد از تغییر نگاه و ماهیت فیلمسازی‌اش (از یک وابسته به جریانی خاص تا تبدیل شدن به منتقد همان جریان) نشان داده که از پرداخت به جزئیات مهم و جریان ساز و عیان باندهای قدرت و مافیا کمی عاجز است.

نمونه‌ این عجز را می‌شود در فیلم سینمایی «لاتاری» به وضوح دید که دست‌های پشت‌پرده همان جایی که هستند می‌مانند و هیچ رد و اثری از آن‌ها در فیلم نیست و ماجرای قاچاق دختران در حد یک فرد باقی می‌ماند.

همین امر، یعنی عدم پرداخت به کلیت‌های یک سوژه و در حد ایده ماندن خیلی از بحث‌ها و واقعیت‌های موجود و از طرفی ترس یا عدم ورود فیلمساز و یا نداشتن اطلاعات کافی در دسترس، رو به رو شدن با ماجرای هلدینگ‌ها و دست‌های پنهان بازی قدرت را در این سریال (به گمان نگارنده) به یک چالش جدی برای ادامه‌ی مسیر این سریال تبدیل خواهد کرد.

هرچند که برای نقد و بررسی این سریال تماشای یک قسمت کافی نیست ولی برای شروع آن فارغ از هر نوع نگاهی باید گفت که جای یک سریال با فیلمنامه‌ای اقتباسی چه در vodها و چه در تلویزیون به شدت خالی بود که حالا این مهم به دست فیلمساز جوان و جسوری به نام محمد حسین مهدویان اتفاق افتاده است.

امیدوارم بیرون کشیدن این چهره‌های جذاب از دنیای ادبیات و تبدلی‌شان به شخصیت‌هایی که هر هفته و هر لحظه قرار است پیش روی مخاطبانشان بنشینند در ادامه‌ راه این سریال به یک اتفاق درخشان بدل شود.»

پایان پیام

کد خبر : 229335 ساعت خبر : 9:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229335
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات