مرگ نرون و به پایان رسیدن دیکتاتوری روم

مرگ نرون و به پایان رسیدن دیکتاتوری روم

به گزارش گلونی نرون، امپراتور روم باستان، در بین سال‌های ۵۴ تا ۶۸ در حالی سلطنت کرد که روزگار پر فراز و نشیبی را برای خود، اطرافیان و سرزمین روم به وجود آورده بود.

او در ۱۵ دسامبر سال ۳۷ میلادی به دنیا آمد و هنگام تولد او دودمان کلودیان بر روم حکومت می‌کردند.

به واسطه ازدواج مادر نرون، آگریپینا با کلودیوس امپراتور روم او توانست شانس بر تخت نشستن را به دست آورد و در سال ۵۴ با مرگ پدرناتنی‌اش و با کمک‌های آگریپینا امپراتور روم شد.

در ابتدا سعی داشت تا با جلب محبت مردم برای خود قدرت و مشروعیت خریده و رقبا را از دور خارج کند در این راستا به بهبود تجارت، هنر و وضع زندگی مردم پرداخت و حتی مجازات اعدام را نیز لغو کرد.

با این حال از سلطه مادرش رهایی نداشت و چون خواستار در دست گرفتن زمام تمام امور بود، آگریپینا را به قتل رساند. قتل آگریپینا سرآغاز تحولی عظیم در شخصیت نرون بود.

گویی با مرگ مادر روح دیوانه دایی‌اش، کالیگولا در او حلول پیدا کرده و به جنونش رسانید. نرون پس از تغییر ناگهانی خُلق قدرت مجلس سنا را از آن‌ها گرفت و تمامی منتقدان، رقبا و معترضان را به اعدام سپرد و حتی معروف است که برای ایجاد فضا جهت ساختن قصر برای خود روم را به آتش کشانید و هزاران نفر را بی‌خانمان ساخت اما در نهایت در جریان آتش‌سوزی روم مسیحیان را مقصر جلوه داد و بسیاری از آنان را از دم تیغ گذراند.

در سال ۶۸ یکی از فرماندهان رومی با نام گایوس ژولیوس ویندکس بر ضد سیاست‌های مالیاتی نرون شورید و کمی بعد فرمانده‌ای دیگر به نام سرویوس سولیپیسیوس گالبا نیز به او پیوست.

چندی بعد گایوس اعدام و گالبا به عنوان مهم‌ترین مخالف نرون شناخته شد و چون سزار او را دشمن ملت اعلام کرد گالبا طرفداران بیشتری یافت و اتحاد مردم نیز محکم‌تر شد.

تمام این‌ها بالاخره به نرون فهماند که باید فرار را بر قرار ترجیح دهد و چون عزم فرار به شرق امپراتوری کرد، ارتش از همراهی او سرباز زد و سزار با همراهی چند برده توانست در خانه‌ای پناهنده شود.

در همان حال خبر رسید که مجلس سنا امپراتور را دشمن ملت اعلام کرده است و همگان خواستار اعدام زودهنگام اویند.

نرون که پس از سال‌ها دیوانه‌خویی راهی جز خودکشی در مقابل خود ندید در عین خودشیفتگی و جنون دست به این عمل زد و در نهم ژوئن سال ۶۸ میلادی دنیا را از دیکتاتوری خود پاک کرد درنتیجه آخرین فرد از خاندان کلودیان نابود شد و روم به آن گالبا افتاد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 230005 ساعت خبر : 4:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230005
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات