سالروز مرگ پتر کبیر یکی از تاثیرگذارترین پادشاهان روسیه

سالروز مرگ پتر کبیر یکی از تاثیرگذارترین پادشاهان روسیه

به گزارش گلونی نهم ژوئن سالروز مرگ پتر کبیر چهارمین تزار روسیه از خاندان رومانف است. روسیه از زمان تاسیس سلسله رومانف به دست میشل رومانف دو استراتژی مهم را دنبال می‌کرد. این سیاست‌ها در زمان میشل آغاز و در دوره پتر اول به اوج خود رسید.

سیاست اول خاندان رومانف گسترش سرزمین به سوی چهار جهت از جمله سبیری و مغولستان، سوئد و نروژ، بالتیک، پنجره روسیه به اروپا و دسترسی به آب‌های آزاد دریای سیاه و مدیترانه به منظور تجارت جهانی و در آخر سواحل دریای مازندران و مرزهای ایران بود.

سیاست دوم نیز مدرنیزاسیون روسیه را شامل می‌شد. سیاست دوم در زمان پتر کبیر وارد مرحله گسترده اجرایی شد و چون سایر سیاست‌های این خاندان به اوج خود رسید.

در حقیقت استراتژی دوم از زمان آلکسی پسر میشل و پدر پتر آغاز شده بود. او بود که توانست روسیه را از انزوا خارج و به اروپا نزدیک سازد، اروپاییان متخصص را به روسیه منتقل کند و علوم، فلسفه و ادبیات اروپای غربی را رواج دهد.

با این حال در جریان گسترش سیاست‌های رومانف‌ها پتر از باقی خاندان خود موفق‌تر عمل کرد و شهرت بیشتری یافت. او که از ده سالگی یعنی سال ۱۶۸۲ میلادی برتخت نشست توانست نوسازی همه جانبه‌ای در کشور روسیه رقم بزند و تحولات گسترده‌ای در ارتش، کلیسا، اقتصاد و سیستم آموزشی به وجود آورد.

او به عنوان قدرت منطقه سیطره کلیسا را سدی برابر خویش یافت چراکه که کلیسا از ثروت زیادیبرخوردار بود و با نوگرایی‌های پتر به مخالفت برمی‌خواست و همچنین املاک گسترده و سرف‌های متعدد کلیسا می‌توانست موجبات که شورش در آینده را فراهم آورد.

پس از سال ۱۷۰۰ به بعد اختیار اموال کلیسا را در دست گرفت. سال ۱۷۰۱ دانشکده دریانوردی، ریاضیات، توپخانه و زبان‌های خارجی را بنیان نهاد و سال بعد در ۱۷۰۲ دانشکده‌های پزشکی و مهندسی و آکادمی علوم پایه را پی‌ریزی و در جریان انتقال پایتخت از مسکو به سن پترزبورگ یکی از زیباترین شهرها را ایجاد کرد.

در نهایت در سال ۱۷۲۵ چهارمین تزار روسیه که نقش مهمی در ۳۰۵ سال حکومت خاندان رومانف داشت، از دنیا رفت.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 230009 ساعت خبر : 11:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230009
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات