آتش سوزی سبزکوه در چهار محال و بختیاری

آتش سوزی سبزکوه در چهار محال و بختیاری

به گزارش گلونی در پی آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس این بار منطقه حفاظت شده سبزکوه دچار آتش سوزی شده است که مردم محلی، محیط‌بانان و دیگر اعضای منطقه برای کمک و خاموش کردن آتش، در محل حضور پیدا کرده‌اند.

هرچند که علت وقوع حادثه مشخص نیست اما احتمال دارد به علت بارش کم، خشکسالی و وزش بادهای گرم و نوع پوشش منطقه (علفزار) آتش سوزی رخ داده باشد.

مسئله‌ای که تمامی مراتع و جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند و باید برای مقابله با آن، از دستگاه‌ها و تجهیزات مناسب استفاده کرد.

چرا که در یک لحظه، جان افراد تهدید می‌شود و احتمال گرفتار شدن آنها در حلقه آتش بالا می‌رود.

از طرفی وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و بعضاً نادر این منطقه سبب می‌شود تا مسئولین محیط زیست این محدوده برای مقابله با چنین وضعیتی چاره‌ای بیندیشند.

آتش سوزی سبزکوه

گزارش جواد کریمی از این حادثه را ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

منطقه حفاظت شده سبزکوه با وسعت ۵۶ هزار و ۳۰۸ هکتار در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این منطقه در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار قرار دارد.

منطقه حفاظت شده سبزکوه از سال ۱۳۶۵ خورشیدی به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده» به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

این منطقه حفاظت شده از نظر توپوگرافی دارای سیمای کاملاً کوهستانی است. حداکثر ارتفاع این منطقه ۳۸۷۰ متر و کمترین ارتفاع آن ۱۱۲۰ متر از سطح دریا به ثبت رسیده است. این منطقه دارای دره‌های عمیق و آبشارهای متعدد است.

در سبزکوه بیش از ۲۷۲ گونه گیاهی از ۵۰ خانواده و ۱۷۴ جنس شناسایی شده است که از این میان می‌توان به گونه‌هایی چون گون گزی، گون کتیرایی، گندمیان، زالرالک، بادام، گوش بره، ارس، کیکم، دافنه شن و جنگل‌های بلوط اشاره نمود.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231234 ساعت خبر : 9:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231234
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات